Vuoden 2016 keväällä suomalaisten nuorten mielenterveysongelmat tulivat koko kansan näkyville uudella tavalla. Sekasin oli Ylen ja mielenterveysjärjestöjen yhteinen ponnistus, jonka tarkoitus oli tuoda tietoa ja apua mielenterveysongelmien kanssa painiville nuorille.
Julkaistu
Päivitetty

Vuoden 2016 keväällä suomalaisten nuorten mielenterveysongelmat tulivat koko kansan näkyville uudella tavalla. Sekasin oli Ylen ja mielenterveysjärjestöjen yhteinen ponnistus, jonka tarkoitus oli tuoda tietoa ja apua mielenterveysongelmien kanssa painiville nuorille.

sekasin
Sekasin oli Ylen ja mielenterveysjärjestöjen yhteinen ponnistus.

Sekasin-kampanja lähti liikkeelle nuorille suunnatusta draamasarjasta, jota seurasi kampanja sosiaalisessa mediassa. Lukuisat bloggaajat, vloggaajat ja tubettajat tarttuivat aiheeseen ja kertoivat avoimesti omasta mielenterveydestään. Sekasin saavutti huikean näkyvyyden sekä nuorten keskuudessa että laajemmin mediassa. Huomion myötä myös kampanjan keskiössä olleen sekasin247.fi-sivuston kävijämäärä kasvoi yli kaikkien odotusten. Sekasin-sivuston toteutti Sininen Meteoriitti, sivuston toimivuudesta ja teknisestä ylläpidosta on vastannut sekä kampanjan aikana että sen jälkeen WP-palvelu.fi.

Medianäkyvyyttä ja kävijäpiikkejä

Sekasin-kampanjan kolmas vaihe oli verkkopalvelu, joka tarjosi nuorille konkreettisen auttamiskanavan. Sekasin247-chat oli avoinna toukokuussa viikon ajan lähes vuorokauden ympäri. Eri mielenterveysjärjestöjen ammattilaiset ja vapaaehtoiset päivystäjät kävivät nuorten kanssa yli tuhat keskustelua muun muassa masennuksesta, ahdistuksesta, itsetuhoisuudesta ja yksinäisyydestä. Jonottajia chat-palveluun oli kymmenkertainen määrä. Kaiken kaikkiaan kampanjaviikon aikana sivusto keräsi yli 25 000 istuntoa.

Odottamattomat kävijäpiikit, ympärivuorokautinen kuormitus ja chat-palvelu asettavat haasteita verkkosivuston tekniselle toimivuudelle. WP-palvelussa panostettiin Sekasin-sivuston toimintavarmuuteen kuten kaikkien asiakkaidemme sivustoihin: huolellisella ylläpidolla. Tulos oli onnistunut.

– Nettipalvelu pelasi luotettavasti koko viikon ja on toki toiminut sen jälkeenkiin. Mukavaa, että siitä puolesta ei ole tarvinnut huolehtia lainkaan! kertoo Yleisradion tuottaja Markku Mastomäki.

Sekasin-verkkopalvelussa asioi samaan aikaan satoja ihmisiä, jotka etsivät aidosti apua ongelmiinsa. Tällöin verkkopalvelun tulee toimia moitteetta ja erityisen luotettavasti. Myös kampanjan saama huomio mediassa toi sivuille kävijäpiikkejä esimerkiksi uutislähetysten aikaan.

WP-palvelun aito skaalautuvuus takaa, ettei mikään asiakkaamme sivusto lakkaa toimimasta kävijäryntäyksenkään aikana. Emme koskaan sulje sivustoa, vaikka sen kävijämäärä ylittäisi palvelupaketissa määritellyt suositusrajat – päinvastoin, kävijöiden lisääntyessä panostamme sivuston ylläpitoon yhä enemmän. Erityisiä tilanteita, kuten vaikkapa uuden sivuston lanseerausta tai medianäkyvyyden tuomaa kävijäkuormaa varten meiltä on mahdollista myös tilata lisäpanostusta sivuston toimintavarmuuden takaamiseksi.

Sekasin ollaan taas ensi vuonna

Sekasin-kampanjan suosio yllätti sen tekijät. Kampanjan tavoitteena oli nostaa nuorten mielenterveysongelmat näkyville, mutta toisaalta myös avuntarpeen määrä hätkähdytti.

– Sekasin oli iso crossmediatempaus, jonka avulla saatiin kiinnitettyä huomiota nykytilanteeseen, missä mielenterveyspalvelujen löydettävyys voi tuntua vaikealta, Markku Mastomäki Yleltä kertoo.

Nuorten chatissä antama palaute kertoo, että helposti lähestyttävälle, nimettömälle ja digitaaliselle auttamiskanavalle on tarvetta. Siksi Sekasin saa jatkoa vuoden 2017 alussa: Me-säätiön tuen avulla nuorille voidaan tarjota chat, joka on auki lähes vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä. Päävastuu Sekasin-chatistä siirtyy Suomen Mielenterveysseuralle. Me WP-palvelussa puolestamme varmistamme, että avun hakeminen tai sen saaminen ei kompastu teknisiin esteisiin.

Lisätietoja

Sekasin247.fi
Sininen Meteoriitti: Sekasin täyttää YLE:n kanavia
Suomen Mielenterveysseura: Sekasin-chat jatkuu Me-säätiön tuella