Julkaistu
Päivitetty

Paraskin verkkosivusto on arvoton, jos kukaan ei löydä sen luokse. Valtaosa verkossa liikkuvista aloittaa tiedonhaun hakukoneesta, joten hakukoneoptimointiin (SEO eli Search Engine Optimization) kannattaa panostaa. Usein optimointi saadaan kuulostamaan rakettitieteeltä, mutta muutamien perusasioiden tunteminen vie jo pitkälle.

Lähtökohtana kannattaa pitää sivuston käyttäjää: häntä palvelevat ratkaisut miellyttävät myös hakukoneita. Hakukoneoptimointi ei siis ole pelkästään yrityksen IT-osaston huoli, vaan se tulisi ottaa kiinteäksi osaksi markkinointia ja viestintää. SEO voidaankin nähdä kolmiona, jonka kärkinä ovat tekniikka, sisältö ja maine. Kaikkien näiden osa-alueiden optimointiin WordPress tarjoaa erittäin käyttökelpoisia työkaluja.

Teknisen kärjen tärkeimmät tekijät: responsiivisuus ja nopeus

Teknisestä näkökulmasta hakukoneoptimoinnissa tärkeintä on sivuston toimivuus ja koodin oikeellisuus. Ei siis rikkinäisiä linkkejä tai toimimattomia sivuja! Tänä päivänä korostuu entistä enemmän myös toimivuus mobiililaitteissa: toimialasta riippuen jopa enemmistö asiakkaista saattaa löytää yrityksen sivut puhelimella tai tabletilla. Myös Google palvelee nyt paremmin nimenomaan mobiilikäyttäjiä: huhtikuussa 2015 julkaistun algoritmimuutoksen ansiosta mobiililla tehdyissä hauissa nousevat esille vain sivustot, jotka ovat optimoituja mobiilikäyttäjälle.

Paras ratkaisu verkkosivun mobiilioptimointiin on responsiivinen suunnittelu, joka takaa toimivuuden kaikenkokoisilla laitteilla. WordPressissä tämä on mahdollista responsiivisten teemojen avulla. Mobiilikäyttäjälle tärkeintähän on sivuston skaalautuvuus pienelle näytölle, mutta myös nopeudella on merkitystä, sillä mobiililaitteilla käytettävä verkkoyhteys on yleensä tavallista hitaampi. Sivuston suorituskyvyn takaa WordPressille optimoitu ylläpito, josta esimerkiksi kaikki WP-palvelu.fi:n asiakkaat nauttivat automaattisesti (lue lisää palvelumme ominaisuuksista).

Google ei tietenkään paljasta kaikkia algoritmejaan, mutta hakukonetta miellyttääkseen kannattaa ottaa käyttöön verkkovastaavan työkalut. Niiden avulla voidaan määrittää muun muassa mikroformaatteja, joilla on merkitystä erityisesti paikallisessa näkyvyydessä. Mikroformaateilla voidaan hakutulokseen lisätä esimerkiksi kirjoittajan nimi, yrityksen sijainti, tuotteeseen liittyvä resepti tai sen saama arvostelu.

mikrokakku

WordPress SEO on sisällöntuottajan paras ystävä

Yhä enenevässä määrin myös verkkosivustojen sisällöntuottajalta vaaditaan kykyä vastata hakukonenäkyvyyden vaatimuksiin. WordPress SEO on WP-palvelunkin suosittelema lisäosa, joka on varsinainen sisällöntuottajan unelma. Pluginin avulla sivut on helppo käydä läpi checklist-tyyliin, jolloin asiasanat, kuvaustekstit, otsikot ja muut hakukoneen kannalta olennaiset tiedot saadaan kerralla kuntoon.

Google arvostaa ahkerasti päivittyvää sisältöä, mitä moni sivusto tarjoaa blogin muodossa. Aktiivisesti ylläpidetty blogi auttaa toki muutenkin kävijöiden saamisessa sivustolle. Myös ladattavat sisällöt, oppaat, whitepaperit tai uutiskirjeet (joiden luomiseen suosittelemme MailPoetia) nostavat sivuston hakusijoitusta – samalla ne auttavat asiakkaiden sitouttamisessa.

wordpress seo

Sosiaalinen media ja sisääntulevat linkit lisäävät suosiota

Verkkosivuston maine hakukoneen silmissä eli Google PageRank perustuu sisääntulevien linkkien määrään ja laatuun. Hakukone tykkää siitä mistä muutkin: on siis tärkeää, että sivustollesi linkataan muualta. Tätä voi edesauttaa tietenkin tarjoamalla kiinnostavaa, päivittyvää ja ajankohtaista sisältöä, mutta myös esimerkiksi muokkaamalla sivuston osoitteet ja linkit helpoiksi ja kauniiksi.

Sosiaalisen median merkitys kasvaa koko ajan, ja sillä on oma osansa myös hakukoneoptimoinnissa. Somessa linkittäminen ohjaa kävijöitä sivuille ja parantaa hakukonenäkyvyyttä. Tärkeimpien some-kanavien jakopainikkeet kuuluvat jo verkkosivujen perusominaisuuksiin, ja hakukoneidenkin kerrotaan niitä arvostavan. Tämänkin artikkelin jakaminen on tehty helpoksi alla näkyvillä painikkeilla. Kannattaa kokeilla!