Julkaistu
Päivitetty

Veera Jussila on bloggaillut jo lähes vuosikymmenen. Ensiksi hän aloitti kirjoittelemalla ainoastaan lapsistaan ja perhe-elämästään, mutta kasvoi pian ulos vanhemmuussegmentistään ja päätti alkaa jakaa kokemuksiaan, löytöjään ja vinkkejä neuleblogin kautta: näin sai alkunsa Käsityökekkerit


Koska Veera ei ollut täysin aloittelija, hän tiesi jo yhtä sun toistakin aiheesta: esimerkiksi kuinka tarvitaan aikaa ja vaivaa kohdeyleisön rakentamiseen, ja että johdonmukaisuus on tässä kohtaa avainsana. 

Veera tiesi myös, että vaikka jotkut julkaisut tulevat saamaan tuulta alleen enemmän kuin toiset, oli hän silti ymmällään yllättävän kävijäpiikin ilmaantuessa. Veeralla oli kokemusta huomion saamisesta sosiaalisessa mediassa aiemminkin, mutta tämä oli jotain täysin uutta ja erilaista. 

Joka kerta kun hän avasi Google Analytics -kävijäseurantatyökalun, hän huomasi epätavallisen suuren määrän kävijöitä sivustollaan. “Sen täytyy olla jonkinlainen (kyber)hyökkäys”, hän ajatteli itsekseen. Näin ollen Veera päätti ottaa yhteyttä Seravon asiakaspalveluun lähempää tarkastelua varten, ja kävijäpiikin huomattiinkin johtuvan uudesta yllättävästä julkisuudesta. Ne eivät olleetkaan botteja hänen sivustollaan vaan oikeita, blogin sisällöstä kiinnostuneita ihmisiä!

Blogi oli esiintynyt Googlen uudessa Discover-palvelussa.

Proaktiivinen Google


Google Discover on Googlen lisäpalvelu mobiilikäyttäjille, joka on ollut jo pitkään edistämässä hakuja etsiessä vastauksia kaikenlaisiin kysymyksiin. Discover teki tästä helpompaa, sillä se näyttää kohdennetusti mielekästä sisältöä asiakkaalle ilman, että mitään tarvitsee kirjoitella erikseen.

Koneoppimisen vuoksi Discover näyttää sisältöä, jollaista katselija on mahdollisesti aiemmin tilannut tai minkä tekoäly arvelee olevan mahdollisia mielenkiinnon kohteita.  Tästä syystä se oli aloittanut Veeran blogin mainostamisen henkilöille, jotka saattaisivat olla potentiaalisia seuraajia.

Googlen tekemät valinnat eivät ole rajoitettuja julkaisujen ajankohtien mukaan, vaan mukaan valikoituu myös ajatonta ja relevanttia sisältöä. Jos Google uskoo, että vanhempikin sisältö saattaisi olla kiinnostavaa, Discover näyttää sen etsijälle. Tässä Discover onkin uniikki, sillä se on askeleen edellä: se auttaa löytämään sisältöä, jota et ole vielä edes alkanut etsiä. Tekoäly onkin todistanutkin toimivansa poikkeuksellisen hyvin.

Vahinko? Ei oikeastaan

Ennen kuin Veera siirsi sivunsa Seravolle, hänellä oli ollut samankaltainen tilanne aiemmin. Tuolloin palveluntarjoaja ei tosin kyennyt vastaamaan yllättävään kävijämäärään. Sen sijaan että sivustoa olisi kyetty iloisesti selaamaan,  sivusto sen sijaan tukahtui, hidastui ja kaatui. Kun Veera päätti siirtää sivustonsa Seravolle, hän huomasi, ettei kyseessä ollutkaan hyökkäys, vaan aitoa kävijäliikennettä.

Vaikka Veera yllättyikin, ei hänen ilmaantumisensa Discoveriin ollut täysin sattumaa. Kuten todettua, asia ei ollut Veeralle entuudestaan täysin tuntematon. Hän oli aiemmin tehnyt töitä, että saisi nostettua mahdollisuuksiaan tulla löydetyksi Google Discoverissa, mutta ei ollut kiinnittänyt tähän sen enempää huomiota keskittyessään enemmän sosiaaliseen mediaan. 

Googlen kertoman mukaan ei ole olemassa metodeja, jotka lisäisivät sivuston näkyvyyttä muuten kuin luomalla uusia julkaisuja, jota käyttäjät kokevat mielenkiintoisina. Tämän lisäksi asiaan vaikuttaa tietenkin kaikki, mitä Googlen Webmaster Guidelines ehdottaa. Googlen mukaan yksi tapa sisällön näkyvyyden kohentamiseksi on käyttää korkealaatuisia kuvia, jotka ovat vähintään 1200 pikseliä leveitä. Julkaisijat huomaavat klikkausmetodien kasvun kohentuvan, kun Discover esittää suuria kuvia pikkukuvien sijaan. Varmista siis, että Googlella on oikeudet näyttää kuviesi korkealaatuisia versioita netin käyttäjille. 

Veera myös lisää muutaman vinkin, jotka hän on todennut toimiviksi: SSL-sertifikaattien (oletuksena käytössä kaikilla Seravon asiakkailla) sekä SEO- ja Search Console -lisäosien käyttö. Hänen tapauksessaan nimenomaan SEOpress -lisäosa osoittautui toimivaksi. Tietysti tulee myös varmistua siitä, että palveluntarjoaja on valmis ottamaan haasteen vastaan!

Kirkas tulevaisuus edessä

Veera on nyt elänyt bloginsa tuotoilla kokonaisen vuoden. Hän tekee kaavioita aikakauslehdille, pitää neulonta- ja ompelutunteja sekä myy käsityöohjeitaan.

Hän on kirjoittanut aiheesta myös kirjan, ja tekee yhteistyötä muiden kanssa. Veera kuitenkin vaatimattomasti myöntää, että käsityöteollisuus on haastava. “Minulla oli jo huomattava määrä kävijöitä tälle käsityöblogille, jopa ilman Discoveria. Olisihan se mahtavaa, jos se olisi yhtä tuottoisa kuin muotiblogit. Yritän tosin muuttaa tätä.”

Trendi näyttäisikin olevan Veeran puolella. “Neulominen on nyt trendikästä Suomessa. Yritän myös opettaa, kuinka kudontoja ja sukkia huolletaan, ja kuinka niitä korjataan. Yritän tällä tavoin vaikuttaa ja auttaa muita. Teen silti kuitenkin jatkuvasti uusia neulontakaavioita, sillä ne ovat edelleen suosikkejani. ”

Kommentoi

Lue lisää

Kategoriassa: Asiakastarina

Loihen verkkokauppa nopeammaksi WooCommercelle optimoidulla palvelimella

Loihe on kotimaisuuteen ja vastuullisuuteen satsaava mainos- ja myynninedistämistuotteiden toimittaja, joka on viime vuosina panostanut voimakkaasti verkkokauppaan – tai oikeastaan useampaan. Loihe ei tarjoa asiakkailleen pelkästään asiakkaan yritysilmeellä olevia mainostuotteita, vaan myös kokonaisia verkkokauppoja asiakkaan brändin tueksi.

22.1.2021

Hosting-palvelun valinta web-toimiston näkökulmasta

Hosting-ratkaisulla on kriittinen rooli jokaisen verkkopalvelun toteutuksessa. Väärin perustein valittu hosting-ratkaisu pilaa pahimmassa tapauksessa muuten laadukkaasti toteutetun verkkopalvelun.

29.12.2020

Koronavilkku.fi Suomen suosituin sivusto 31.8.2020?

Tekikö koronavilkku.fi Suomen nettihistorian ennätyksen 31.8.2020 kun 935 000 vierailijaa kävi vuorokaudessa?

4.9.2020

Arvomme ovat arvojemme summa

Mikko Saari on täynnä yrittäjähenkeä. Saari suhtautuu haasteisiin proaktiivisesti, uusia ja tarpeellisia työkaluja keksien. Halu päihittää esteet ja hidasteet näkyy […]

4.6.2020

Rekki – kestävää kehitystä muotimaailmaan

Asiakastarina Rekkistä, käytettyjen merkkivaatteiden verkkokaupasta, jonka jatkuvan kasvun tuomia haasteita me ratkomme.

12.5.2020

Pyynikin käsityöläispanimo – sisulla läpi liekkien

Tulestakin feenikslinnun lailla noussut suomalainen Pyynikin käsityöläispanimo tuottaa juotavaa yli kahden miljoonan litran tuotantokapasiteetilla. Tarina lähti liikkeelle siitä, kun pienen […]

7.5.2020