Tekikö koronavilkku.fi Suomen nettihistorian ennätyksen 31.8.2020 kun 935 000 vierailijaa kävi vuorokaudessa?
Julkaistu
Päivitetty

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilaama ja Solitan toteuttama Koronavilkku-sovellus julkaistiin maanantaina 31.8.2020. Sovellusta varten on myös markkinointisivusto Koronavilkku.fi, joka teki tietääksemme kaikkien aikojen ennätyksen yksittäisen suomalaisen verkkokampanjan vuorokausikävijämäärässä.

Markkinointisivuston on suunnitellut mainostoimisto Bob the Robot. Tekninen toteutus yhteistyössä Bob the Robot ja Syrjä Interactive. Markkinointisivuston julkaisujärjestelmästä ja palvelinylläpidosta vastaa Seravo.

Etusivulla kävi (Seravon palvelintilastojen valossa) yksinään maanantaina yli 935 000 kävijää tutustumassa tähän uuteen COVID-19-sovellukseen, mikä tarkoittaa lähes 16 % väestöstä. Tietääksemme tämä on Suomen ennätys yksittäisen kampanjan osalta – koskaan aiemmin ole tavoitettu niin montaa suomalaista netin välityksellä yhden vuorokauden aikana.

Koronavilkku.fi etusivu
Koronavilkku.fi etusivu

Tarkalleen ottaen kyse ei ollut edes vuorokaudesta, vaan noin klo 10–23 välisestä ajasta tiedottamisen alkamisesta päivän päättymiseen asti. Suurin piikki oli kello 14 yli 150 000 kävijällä tunnin aikana. Seravon ylläpitäjät näkivät piikkejä, joissa sivua ladattiin jopa 800 HTTP-pyyntöä/sekunti. HTTP-pyynnöissä mitattuna sivustolla oli 12 530 178 HTTP-pyyntöä maanantain aikana. Sivusto toimi koko kävijäryntäyksen ajan ja kaikki käyttäjät tuli palveltua.

Koronavilkku.fi liikenne- ja kävijämäärät maanantaina 31.8.2020
Koronavilkku.fi liikenne- ja kävijämäärät maanantaina 31.8.2020

Markkinointisivuston lisäksi itse sovelluskin oli suosittu, eli ihmiset menivät suoraan lataamaan sen. THL:n tiedotteet kertovat, että ensimmäisen vuorokauden aikana sovellus keräsi yli miljoona latausta. Hyvä Suomi, hyvä suomalaiset!

Suurin yksittäinen ryntäys liikenteessä lienee tullut, kun valtioneuvoston infotilaisuudessa kehotettiin vierailemaan sivustolla koronavilkku.fi.

Taustalla kotimaista tekniikkaa

Maksimaalista näkyvyyttä ja sen yllättäen saavuttavat kampanjat kärsivät monesti siitä, että nettisivu kaatuu yleisöryntäyksen edessä. Näin ei käynyt Koronavilkku.fi:lle, vaan se toimi kokoajan Seravon skaalautuvuuslupauksen mukaisesti. Seravon järjestelmät tarjoilevat keskimäärin yli 2,5 miljardia HTTP-pyyntöä kuukaudessa, joten koronavilkku.fi ei ole erityisen iso sivusto, mutta vuorokausipiikkinä se pääsi samaan kuin mitä eräät isot verkkolehdet keräävät kokonaisliikennettä parissa päivässä.

Seravo on suomalainen yritys, joka osaa korkealla asiantuntemuksella hyödyntää parhaita avoimen lähdekoodin ohjelmistoja, kuten esimerkiksi suomalaislähtöistä Linuxia ja MariaDB:tä (entinen MySQL). Itse sivusto on toteutettu avoimen lähdekoodin WordPress-julkaisujärjestelmällä, joka on tällä hetkellä maailman ylivoimaisesti suosituin julkaisujärjestelmä.

Iloksemme havaitsimme, että THL julkaisi itse Koronavilkku-sovelluksen lähdekoodit avoimesti tietoturvan ja laadun varmistamiseksi. Toivottavasti koronakärsimyksestä päästään nopeammin eteenpäin Koronavilkun tuottaman hyödyn avulla, ja toivottavasti sivutuotteena myös suomalaisen ohjelmisto-osaamisen ja IT-alan arvostus kasvaa entisestään sekä julkishallinnon piirissä että kansainvälisesti.

Koronavilkun onnistunut käyttöönotto ei olisi sujunut ilman, että koronavilkku.fi sivusto oli käytössä luotettavasti uskomattoman kuorman alla.

Aleksi Yrttiaho
Tiedonhallintajohtaja
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Muista ladata Koronavilkku!

Sovellus on mainoa tapa tehostaa tartuntaketjujen katkaisua. Se on toteutettu käyttäjien tietosuojaa suojaavalla tavalla eikä tarvitse toimiakseen kenekään henkilötietoja tai sijaintitietoja. Mikäli et ole vielä tehnyt sitä, mene älypuhelimesi sovelluskauppaan ja lataa Koronavilkku! Se löytyy jo kaikkien seravolaisten puhelimesta.

Lue lisää

Lisätietoja aiheesta:

Kommentoi

Lue lisää

Kategoriassa: Asiakastarina

Loihen verkkokauppa nopeammaksi WooCommercelle optimoidulla palvelimella

Loihe on kotimaisuuteen ja vastuullisuuteen satsaava mainos- ja myynninedistämistuotteiden toimittaja, joka on viime vuosina panostanut voimakkaasti verkkokauppaan – tai oikeastaan useampaan. Loihe ei tarjoa asiakkailleen pelkästään asiakkaan yritysilmeellä olevia mainostuotteita, vaan myös kokonaisia verkkokauppoja asiakkaan brändin tueksi.

22.1.2021

Hosting-palvelun valinta web-toimiston näkökulmasta

Hosting-ratkaisulla on kriittinen rooli jokaisen verkkopalvelun toteutuksessa. Väärin perustein valittu hosting-ratkaisu pilaa pahimmassa tapauksessa muuten laadukkaasti toteutetun verkkopalvelun.

29.12.2020

Arvomme ovat arvojemme summa

Mikko Saari on täynnä yrittäjähenkeä. Saari suhtautuu haasteisiin proaktiivisesti, uusia ja tarpeellisia työkaluja keksien. Halu päihittää esteet ja hidasteet näkyy […]

4.6.2020

Rekki – kestävää kehitystä muotimaailmaan

Asiakastarina Rekkistä, käytettyjen merkkivaatteiden verkkokaupasta, jonka jatkuvan kasvun tuomia haasteita me ratkomme.

12.5.2020

Pyynikin käsityöläispanimo – sisulla läpi liekkien

Tulestakin feenikslinnun lailla noussut suomalainen Pyynikin käsityöläispanimo tuottaa juotavaa yli kahden miljoonan litran tuotantokapasiteetilla. Tarina lähti liikkeelle siitä, kun pienen […]

7.5.2020

MariaDB luottaa Seravoon

MariaDB on yksi maailman suosituimmista vapaaseen lähdekoodin perustuvista tietokannoista, jonka ylläpidosta vastaa MariaDB Foundation. Se, kuinka MySQL:n alunperin luonut kehittäjätiimi […]

16.4.2020