Loihe on kotimaisuuteen ja vastuullisuuteen satsaava mainos- ja myynninedistämistuotteiden toimittaja, joka on viime vuosina panostanut voimakkaasti verkkokauppaan – tai oikeastaan useampaan. Loihe ei tarjoa asiakkailleen pelkästään asiakkaan yritysilmeellä olevia mainostuotteita, vaan myös kokonaisia verkkokauppoja asiakkaan brändin tueksi.
Julkaistu
Päivitetty
Loihe logo

Loihen tarina sai alkunsa, kun toimitusjohtajien Stenka Heinon (Team Mark) ja Antti Holmin (Helenatuote) tiet kohtasivat. Yritykset fuusioituivat, jolloin syntyi Loihe. Nyt Loihella on yli 100 kotimaista sopimusvalmistajaa, omaa tuotantoa ja jälkikäsittelyä tehtaalla Oulussa, sekä esittelytilat niin Oulussa kuin Espoossakin. Loihen näkyvyys verkossa on rakennettu WordPressin ja WooCommercen varaan.

Loihe hyödyntää Seravon WooCommerce-osaamista ja WP-palvelua

Osana avainasiakaskonseptiaan Loihe on rakentanut palvelukokonaisuuden, jossa he hoitavat asiakkaan brändituotteiden valikoiman rakentamisen. Loihe pitää huolta valikoimasta, aina sen varastoinnista ja tilausjärjestelmästä tuotteiden toimittamiseen perille asti. Koska Loihe halusi tehdä kaiken asiakkailleen mahdollisimman helpoksi, tuli osaksi konseptia myös asiakaskohtaiset verkkokaupat, joiden avulla tuotteiden valinta ja tilaaminen on mahdollisimman helppoa ja automaattista. Brändikokemus on mahdollisimman hyvä, koska asiakaskohtainen verkkokauppa sisältää vain kyseisen asiakkaan yritysilmettä kantavia lahjatuotteita.

Laajan WooCommerce-kokonaisuuden kanssa oli kehitysvaiheessa haasteita sivuston suorituskyvyn ja nopeuden kanssa. Loihe otti yhteyttä Seravoon, joka pystyi ratkaisemaan ongelmat kertaheitolla: verkkokauppakokonaisuuden siirto Seravon WooCommercelle optimoituun palvelinympäristöön nopeutti verkkokaupan toimintaa – jopa viisinkertaisesti aiempaan palvelinympäristöön verrattuna.

Käyttäjäkokemuksen kannalta verkkosivujen sujuva ja nopea toiminta on olennaisen tärkeää. Olen tyytyväinen sivujen nopeuden parantumiseen Seravolle vaihdon jälkeen. Arvostan myös erityisen korkealle asiakaspalvelua, josta löytyy henkilö tarvittaessa nopeasti.

Antti Holmi, Loihe

Todistetusti nopea WordPress ja WooCommerce

Loihen verkkokauppakokonaisuus, joka hyödynsi WordPressin verkkokauppalisäosa WooCommercea ja Network-toiminnallisuutta (ns. multisite) vaivasi hitaus, joka on valitettavan yleistä laajoissa WooCommerce-sivustoissa. Sivuston time-to-first-byte (TTFB) oli yli kolme sekuntia. WordPressin PHP-koodilla kesti siis noin kauan, ennen kuin se tulosti verkkokaupan HTML-sivun. Sivun kokonaislatausaika tyypillisellä selaimella oli siten yli viisi sekuntia. Hitaus oli ilmeistä myös sivuston kävijöille. Verkkokaupassa nopeus on valttia – esimerkiksi Amazon-verkkokaupan julkaisemien tutkimusten mukaan 0,1 sekunnin nopeutus sivun latausajassa kasvatti myyntiä 1%, eli nopeus korreloi vahvasti konversioon.

Seravolle siirron myötä sivun TTFB-aika tipahti puoleen sekuntiin ja kokonaislatausaika oli enää kaksi sekuntia, eli sivusto nopeutui 270%. Ennen ja jälkeen -ajat on mitattu riippumattomalla WebPageTest.org-mittauksella.

WebPageTest.org-mittaustuloksia ennen ja jälkeen Seravolle siirtymisen
WebPageTest.org-mittaustuloksia ennen ja jälkeen Seravon WP-palveluun siirtymisen

Seravon ympäristön nopeuden selittää se, että Seravo on keskittynyt pelkästään WordPress-sivustojen palvelintilan ja ylläpidon tarjoamiseen – kaikki on optimoitu viimeisen päälle juuri WordPressin toimintaa varten. Tyypillinen syy WooCommercen hitausongelmiin ovat pullonkaulat tietokannan toiminnassa, ja Seravolla onkin nimenomaan MariaDB-tietokannan nopeusoptimoinnista erittäin vahva osaaminen. Seravon ylläpidossa on yli 400 WooCommercea käyttävää WordPress-sivustoa. Paljon kokemusta ja osaamista on myös muilta osa-alueilta nopeuden ja myös tietoturvan ja yleisen toimivuuden saralla.

Seravon WP-palveluun sisältyy myös paljon työkaluja, joilla sivuston kehittäjän on helppo nopeuttaa sivuston toimintaa entisestään. Yksi työkaluista, wp-speed-test, on tehty nimenomaan WordPressin nopeuden mittaamiseen koko sivuston latausnopeuden mittaamisen sijasta. Työkalu mittaa vain sen, kuinka kauan WordPressillä ja PHP:lla kestää tulostaa HTML-sivu. Sillä mitattaessa ero ennen ja jälkeen oli 550% (2,286 sekuntia vs 0,421 sekuntia):

Ennen:
TOTAL NAMELOOKUP CONNECT  STARTTRANSFER    = AVG
3.007      0.253   0.256          3.007    3.007
2.240      0.000   0.000          2.240    2.624
2.183      0.000   0.000          2.183    2.477
2.144      0.000   0.000          2.144    2.394
2.123      0.000   0.000          2.123    2.340
2.016      0.000   0.000          2.016    2.286
Jälkeen:
TOTAL NAMELOOKUP CONNECT   STARTTRANSFER    = AVG
0.209      0.004   0.004          0.209    0.209
1.319      0.000   0.000          1.319    0.764
0.325      0.000   0.000          0.325    0.618
0.194      0.000   0.000          0.194    0.512
0.299      0.000   0.000          0.299    0.469
0.182      0.000   0.000          0.182    0.421
Loihe.fi:n yleinen verkkokauppa

Kotimainen ja kustannustehokas ratkaisu

Loihen kannalta oli myös hyvä, että Seravon palvelun käytön aloittaminen ei olennaisesti lisännyt kustannuksia. Mahdollisesti jopa päin vastoin, sillä sivuston kehittäjiltä oli mennyt paljon aikaa hitausongelmian kanssa painimiseen. Uuden palvelinratkaisun myötä kehittäjät pystyivät taas keskittymään täysipainoisesti varsinaiseen verkkokaupan rakentamiseen.

Seravon valintaan vaikuttivat myös muut seikat, kuten Seravon vastuullisuus ja kotimaisuus.

Seravoon päädyttiin myös siksi, että heidän palvelimet sijaitsevat Suomessa. Loihe Oy:lle kotimaisuus on tärkeä arvo kaikessa toiminnassa.

Antti Holmi, Loihe

Nykyisin Loihe on keskittänyt kaikki WordPress-sivustonsa Seravon huomaan. Kaikelle yleisölle avointa Loihe.fi-sivustoa voi kuka tahansa tarkastella itse, ja todeta verkkokaupan sujuvuuden ja uppoutua selaamaan Loihen laadukkaita ja kotimaisia liikelahjoja.

Palvelinympäristö, 24/7-valvonta ja huolenpito WooCommercelle

Seravo huolehtii, että WordPress-sivustosi pysyy nopeana, toimivana ja turvallisena.