Julkaistu

Tampereen taidemuseon Muumilaakso sulki ovensa viime lokakuussa ja museo avautuu uudelleen maailman ainoana Muumimuseona kesäkuussa 2017. Muumimuseon kampanjasivusto on käytössä kunnes museo avautuu. Muumimuseo.fi -sivustoa on työstetty yhteistyössä Muumimuseon uuden kodin, Tampere-talon, Muumimuseon edustajien sekä Tredean voimin. Sivuston on toteuttanut Markkinointiosakeyhtiö i2 ja sen ylläpidosta vastaa WP-palvelu.

Muumit seikkailevat somessa ja kääntyvät monelle kielelle

Muumimuseon uusi digitaalinen koti on rakennettu WordPress-kivijalan varaan. Museosivustolta vaadittiin alusta alkaen monikielisyyttä sekä sosiaalisen median näyttävää esilletuontia.

Sivuston monikielisyys on toteutettu Polylang-lisäosan avulla. Polylang on myös WP-palvelun suosima käännöslisäosa, jonka avulla sivuista ja artikkeleista voidaan helposti luoda erikielisiä versioita. Polylangin kaltainen WPML sen sijaan on lukuisten ongelmien vuoksi päätynyt listallemme ei-suositeltavista lisäosista.

– Monikielisyydessä oli pieniä haasteita, mutta ei niinkään teknisestä näkökulmasta vaan sisällön puolesta. Kieliversioista kaksi olivat venäjä ja japani, joissa on käytössä omat merkistönsä. Tämä teki sisällön syöttämisestä hieman hankalampaa. Japanin kieliversion sisällönsyöttämisessä meillä oli onneksi apuna natiivi japanin kielen osaaja, joka helpotti urakkaa, kertoo i2:n web-suunnittelija Kalle Heltonen.

Sosiaalisen median integrointiin puolestaan valittiin Flockler-palvelu, josta löytyy myöskin valmis lisäosa WordPressille. Somen avulla sivuille on voitu tuoda monipuolista kuvasisältöä jo ennen kuin museo on avannut fyysiset ovensa: vuodenvaihteessa käyty Jaa rakkautesi muumeihin -kuvakisa houkutteli mukaan muumifaneja ympäri maailmaa.

Kuvat: Muumimuseon Instagram-tili

 

Muumifanit mukana museokokemuksessa

Muumimuseon uusi verkkosivusto ei toimi pelkästään tiedotus- tai markkinointikanavana, vaan sen sisällöntuotantoon osallistuvat muumien ystävät niin Suomesta kuin maailmalta somen kautta.

– Tavoitteenamme on osallistaa, aktivoida ja innostaa muumifaneja ympäri maailman seuraamaan museon rakentamista ja tietenkin käymään museossa kun se on avautunut. Haluamme museokävijät osaksi prosessia, jossa verkkosivut näyttelevät yhtä tärkeää roolia, i2:n story designer Riina Rautiainen kertoo.

Toki museosivuilla on myös tärkeä tiedotustehtävä – verkkosivut ovat yhä edelleen tärkein kanava, josta tietoa esimerkiksi museoiden aukioloajoista, lippujen hinnoista ja tapahtumista etsitään. Asiakkaan puolelta sivustolta toivottiin helppokäyttöisyyttä, jotta ajankohtaisten uutisten lisääminen ja tapahtumatietojen päivittäminen kävisi sujuvasti. Tähän tarpeeseen WordPress vastaakin mainiosti.

Kampanjat käynnissä kaiken aikaa

Kesän museoavajaisia odotellessa ei kuitenkaan tarvitse nukkua talviunta havunneulasten voimin, vaan Muumimuseo tarjoaa tuleville kävijöilleen erilaisia kampanjoita pitkin kevättalvea. Muumimuseon tarinaan voi jo tutustua Tampere-talon näyttelyssä – verkkosivujen avulla voi myös seurata museon rakentumista kulissien takana.

WP-palvelun skaalautuva palvelinrakenne takaa sen, että museon sivut pysyvät pystyssä kiivaissakin kävijäpiikeissä eikä mikään mörkö niitä jäädytä. Tätäkään muumitaloa ei lukita yöksi, mutta vuorokauden ympäri toimiva valvontamme varmistaa sivuston toimivuuden kaikilla aikavyöhykkeillä.

 

Seuraa museon valmistumista verkossa: muumimuseo.fi

Kommentoi

Lue lisää

Kategoriassa: Asiakastarina

Koronavilkku.fi Suomen suosituin sivusto 31.8.2020?

Tekikö koronavilkku.fi Suomen nettihistorian ennätyksen 31.8.2020 kun 935 000 vierailijaa kävi vuorokaudessa?

4.9.2020

MariaDB luottaa Seravoon

MariaDB on yksi maailman suosituimmista vapaaseen lähdekoodin perustuvista tietokannoista, jonka ylläpidosta vastaa MariaDB Foundation. Se, kuinka MySQL:n alunperin luonut kehittäjätiimi […]

16.4.2020

Jujunan verkkokauppa ei kaadu kesken kampanjan

Jenni Kulmalan perustama verkkokauppa Jujuna.fi myy ompelukaavoja ja -tarvikkeita. Kauppa on kasvanut nopeasti hyvin suosituksi. Kasvaneen suosion myötä Jujuna joutui […]

24.1.2020

Huippuluokan ylläpitoa huippuluokan tapahtumalle

Nordic Business Forum on Slushin ohella yksi Suomen suurimmista menestystarinoista tapahtumatuotannon saralla. Vuonna 2010 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma on tänä […]

21.11.2019

Case Veska: Luotettavampaa ja nopeampaa ylläpitoa

Hitaasti latautuvat verkkosivut tuottavat monelle ylläpitäjälle ja omistajalle kohonnutta verenpainetta ja harmaita hiuksia, mutta onneksi hitaiden sivustojenkin varalle on ratkaisu. […]

30.7.2019

Viestintätoimiston oman median sivustolla sisällöt ovat pääosassa

Artikkeleita, videoita, podcasteja, somepostauksia… Viestintätoimiston oman median sivustolle mahtuu monenlaisia sisältöjä. Teknisen ylläpidon tehtävänä on varmistaa, että ne kaikki toimivat […]

12.1.2018