WP-palvelun Blogi

Kirjoituksia suomalaisilta WordPress-asiantuntijoilta.

Puutalobaby.fi – uusi ylläpito, nopeampi meininki

Verkkosivuston perustajan ensimmäisiä tehtäviä on valita hosting-palveluntarjoaja. Webhotelleista löytyy huokeita hintoja ja paljon valinnanvaraa, miksi siis panostaa WordPressille optimoituun pilvipalveluun ja valita WP-palvelu.fi? Mitä käytännössä tarkoittaa se, että huolehdimme sivuston toimivuudesta, nopeudesta ja turvallisuudesta?

”Optimoitu WordPress-ympäristö” on joskus vaikea pukea helposti ymmärrettävään muotoon. Puutalobaby.fi -sivuston tarina on hyvä tapa osoittaa, mitä optimointi käytännössä merkitsee.

puutalobaby_etusivu

 

Blogit ja bloggaajat ovat vakiinnuttaneet paikkansa verkkoviestinnän kentällä. Blogosfääri on viime vuosina muuttunut ammattimaisemmaksi, ja moni päiväkirjapohjalta liikkeelle lähtenyt bloggaaja tienaa nykyisin ainakin osan elannostaan blogin avulla. Yksi heistä on perhebloggaaja Krista Ahola, jonka Puutalobaby-blogi tavoittaa viikoittain kymmenisen tuhatta uniikkia kävijää – määrä, josta moni yhden ihmisen yrityssivusto voi vain haaveilla.

Samalla kun blogin suosio ja kävijämäärät kasvavat, nousevat vaatimukset myös sivujen teknisen toimivuuden suhteen. Puutalobaby siirtyi syyskuussa mediatalon blogiportaalin suojista itsenäiseksi bloggaajaksi, mikä edellytti oman verkkotunnuksen hankintaa ja paljon äherrystä ikioman sivuston pystytyksen kanssa.

Kristalla ei ollut aiempaa kokemusta verkkosivustojen teosta, sisällöntuottajana hän oli tottunut siihen että tekninen ympäristö tarjoiltiin valmiina ja sellaiset termit kuin hosting, webhotelli ja domain olivat vieraita. Kun kohtuuhintaista tekijää tai koulutusta WordPressin käyttöön ei heti löytynyt, hän päätti väkertää sivut kasaan itse. (Jos olisimme olleet ajoissa kuulemassa Kristan huhuilua, olisimme tietenkin ehdottaneet päivän mittaista WordPress-koulutusta.)

Aluksi Puutalobaby.fi pyöri geneerisessä hosting-palvelussa. Jo muutama tunti sivuston avaamisen jälkeen ilmeni kuitenkin teknisiä ongelmia, blogi oli nurin eikä error-tilanteissa tarjolla ollut avuliasta asiakaspalvelua. Kun etukäteen tilatut gigat ja kaistat loppuivat kävijäpiikin kohdalla kesken, sivut olivatkin yhtäkkiä alhaalla. Uusien sivujen lanseeraus koki siis kolauksen, kun määrittelemätön yleisvirhe esti kävijöiden pääsyn sivustolle. Kun bloggaajan ”bisnes” on kiinni nimenomaan toimivista sivuista, kävijämääristä, kommentointimahdollisuudesta ja kuvien nopeasta latautumisesta, tuo käyttökatko paljon harmia.

Bloggaajan kannalta on pahin mahdollinen tilanne, kun etukäteen hehkutettu ja markkinoitu sivusto ei toimikaan. En itse ole IT-asiantuntija, ja luotin siihen että sivuston teknisestä puolesta huolehtii joku muu kuin minä, Krista Ahola kertoo.

Seuraavat katkokset sattuivat ”onneksi” virka-aikaan, ja kaistan riittämättömyys kuitattiin lisäostoilla.

puutalobaby_kaavio
Puutalobaby-blogi siirtyikin varsin pian tämän jälkeen WP-palvelun ylläpitoasiakkaaksi. Sivut siirrettiin WordPressille optimoituun palvelinympäristöön, jolloin sivut nopeutuivat huomattavasti. WordPress-sivun latausaika puolittui heti pelkästään sillä, että se siirrettiin WP-palvelu.fi:n optimoituun ympäristöön. Asiakkaan ei tarvinnut maksaa käsityönä tehtävästä optimoinnista, vaan merkittävä parannus nopeudessa tuli pelkästään palveluntarjoajaa vaihtamalla. Samaan tulokseen pääseminen vaatisi tavalliselta hosting-palvelulta kymmenien tuntien optimointityötä, eikä erinomaiseen tulokseen välttämättä päästäisi lainkaan jos palvelinarkkitehtuuria ei ole alun perin rakennettu WordPressiä ajatellen. Nyt pelkän kuukausimaksun hinnalla blogisivustosta saatiin tuplasti nopeampi. Sivustolla on toki vielä mahdollisuus nopeutua entisestäänkin jos sitä käsityönä optimoidaan vielä lisää, mutta kun palvelinympäristö on alun perin optimoitu WordPressille, niin suurimmat nopeushyödyt tulevat automaattisesti.

Mittaustuloksia voi tarkastella riippumattomien kolmansien osapuolten julkisista raporteista:

 

puutalobaby-webpagetest

 

Monesti keskustelut hostingista liikkuvat gigoissa ja hertzeissä, koska niitä asiakas on aiemmin ostanut. Me taas myymme WordPressiä palveluna, ja vastaamme siitä, että sivusto toimii aina hyvin – ja nopeasti – eikä asiakkaan tarvitse itse tehdä mitään laskelmia siitä montako gigaa tai megaa jotakin tarvitaan.

Myös asiakaspalvelu on WordPress-optimoitu

Teknisen asiakkaan saa helposti hurmattua mittauksilla ja millisekunneilla, moni muu taas arvostaa enemmän toimivaa viestintää palveluntarjoajan ja asiakkaan välillä. WP-palvelun asiakaspalvelussa kaikkiin viesteihin vastaa robotin sijasta ihka oikea suomenkielinen ihminen, ja vieläpä sellainen, joka tuntee WordPressin ja tunnistaa helposti asiakkaan ongelmat. WP-palvelussa asiakas ei jää yksin huoliensa kanssa, kun taas monessa geneerisessä hosting-palvelussa kaikki WordPressiin liittyvä on kokonaan asiakkaan omalla vastuulla.

WP-palvelussa ongelmat korjataan, kyselyihin vastataan ja esimerkiksi sivuston siirrot hoidetaan mahdollisimman nopeasti asiakkaan toivomana aikana – Puutalobabyn tapauksessa alhaalla ollut sivusto saatiin siirrettyä WP-palveluun viikonloppuyön pimeinä tunteina ja seuraavaksi aamuksi ajastettu mainosyhteistyö pääsi käyntiin ajallaan.

Kun sivuston siirto saatiin hoidettua lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, ajattelin että WAU, nyt homma toimii niin kuin sen pitää toimia. Koska blogi on työtäni, on ensisijaisen tärkeää että sivusto toimii ja että häiriötilanteet ratkaistaan mahdollisimman nopeasti, Krista Ahola huomauttaa.

Myös WP-palvelun hinnasto on varsin kilpailukykyinen, kun huomioi, että kiinteään kuukausimaksuun sisältyy ylläpitoa, eikä esimerkisi varmuuskopioinnista tai tietoturva-asioiden selvittelystä laskuteta lisätyönä erikseen. Häiriötilanteiden tiedotusta parantaaksemme olemme myös ottaneet käyttöön WP-palvelun oman Twitter-tilin, jolla informoidaan mahdollisista katkoksista.

WP-palvelussa myös käyttöohjeet ja itse asiassa koko asiakaskokemus rakentuu WordPressin ympärille eikä asiakkaan tarvitse käyttää aikaa mihinkään epäolennaiseen. Lienee siis oikein sanoa, että kaikki on WordPressin käyttäjän näkökulmasta optimoitua. Tärkein tehtävämme on pitää huolta asiakkaidemme tyytyväisyydestä, ja toivomme tarjoavamme Puutalobaby-Kristan kuvailemia WAU-hetkiä myös jatkossa.


One response to “Puutalobaby.fi – uusi ylläpito, nopeampi meininki

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *