WordPress ja markkinoinnin automaatio

Kirjoitettu: 25.2.2016 Päivitetty: 28.8.2018

Mistä on markkinoinnin automaatio tehty, voiko sillä pelastaa maailman tai edes bisneksen? Tätä pohdittiin torstaina, kun Digital Tampereen aamiaistilaisuus keräsi seitsemänkymmentä päätä Uudelle Tehtaalle. Seravo ja WP-palvelu vastasivat tällä kertaa kahvitarjoilusta.

Digitalistiaamussa jaoimme sumpin ja sämpylöiden lisäksi omat vinkkimme markkinoinnin automatisointiin, luonnollisesti WordPress-kärki edellä. Jos ja kun (neljäsosassa tapauksista) yrityksen verkkopalvelu pyörii WordPressin päällä, on luontevaa sulauttaa myös markkinointiprosesseja siihen. Erilaiset julkaisujärjestelmään integroitavat lisäosat voivat tehostaa ja helpottaa sekä asiakkaiden tavoittamista, asiakastiedon analysointia että eri asiakasryhmille tai yksittäisille henkilöille räätälöitävää viestiä.

WordPress lisäosineen ei vaadi mittavia alkuinvestointeja, varsin pitkälle pääsee jo ilmaisten pluginien avulla. Avoimen lähdekoodin ratkaisuna lisäosat ovat myös vapaasti käytettäviä jatkokehitystä varten, jolloin voidaan räätälöidä vaikkapa tiettyyn tarpeeseen sopiva liidienkerääjä. Myös verkkokaupassa WP:n oma WooCommerce on varteenotettava vaihtoehto – se myös kehittyy jatkuvasti vastaamaan paremmin käyttäjiensä tarpeita.

Kun WordPress otetaan tehokäyttöön markkinoinnissa, tulee pitää huoli sen teknisestä toimivuudesta. Esimerkiksi suosittelemamme MailPoet-uutiskirjelisäosa vaatii, että sähköpostit on palvelintasolla hoidettu kunnolla. WP-palvelussa lisäosa toimii varmasti.

Digitalistien suusta kuului kuitenkin myös humaani totuus: automatisoidussakin markkinoinnissa on kyse ihmisten välisestä kohtaamisesta. Siis ihminen suunnittelee ja ihminen vastaanottaa, kone vain toteuttaa. Pelkkä automatisaatio ei markkinoijaa pelasta, mutta tekniikka mahdollistaa uudenlaisen tavan luoda kontakteja ja muuttaa data menestykseksi.

 

WP-palvelun Otto Kekäläisen esitys markkinoinnin automaatiosta ja WordPressistä löytyy Slidesharesta.

Kommentoi

Sanna Saarikangas

Hae WP-palvelu.fi:stä

Lue myös

Näin otat Google Mapsin käyttöön

2.7.2020

Google Maps on erittäin yleinen elementti monen yrityksen yhteystiedoissa. Kartan tarjoaminen on kätevä palvelus vierailijalle. Tähän asti tämä on onnistunut […]

Aki Björklund liittyi Seravon hallitukseen

18.6.2020

Aki Björklund, yksi suomalaisen WordPress-skenen todellisista pioneereista, on liittynyt Seravon hallitukseen. Akilla on pitkä historia WordPressin parissa itsenäisenä yrittäjänä ja […]

Suomen Pienyrittäjät ry ja Seravo pienyritysten tukena

2.6.2020

Suomen Pienyrittäjät ry ja Seravo tarjoavat suomalaisille pienyrittäjille mahdollisuuden avata edullisesti ammattilaisen luomat nettisivut ja verkkokaupan.