Ohjeet

Ohjeita WP-palvelun käyttäjille

WordPress-sivuston perustaminen

Haluan perustaa uuden WordPress-sivuston, miten se tapahtuu?

Kun olet perustamassa uutta sivustoa, tilaa haluamasi WP-palvelupaketti tilauslomakkeen kautta. Käsittelemme tilauksesi mahdollisimman nopeasti, tavallisesti saman työpäivän aikana. Saat sähköpostitse tunnukset, joilla kirjaudut uuden sivustosi WordPress-hallintaan. Sinun ei siis tarvitse asentaa tai ladata mitään omalle tietokoneellesi.


Voinko siirtää vanhan WordPress-sivustoni WP-palveluun?

Kyllä. Sivuston siirron voit joko ostaa Seravon asiantuntijoilta muutaman tunnin lisätyönä tilauksen yhteydessä (varsinainen työmäärä riippuu sivuston koosta ja siirrettävien komponenttien määrästä), tai voit siirtää sivuston itse käyttämällä apuna WP-palvelun siirto-ohjetta.

Sivuston siirto geneerisestä hosting-palvelusta WordPressille erikoistuneeseen WP-palveluun tuottaa paljon etuja laadun, tietoturvan ja suorituskyvyn parantumisen myötä. Suosittelemme lämpimästi kokeilemaan kuinka paljon nopeammin sivustosi toimii WordPressiä varten optimoidulla alustalla aikaisempaan verrattuna.

Tilatessasi meiltä sivuston siirron varmistamme, että sivusto toimii moiteettomasti uudessa ympäristössä.


Miten kirjaudun WordPress-sivustolleni?

Saat tilauksen jälkeen sähköpostin, josta löytyvät käyttäjätunnus ja salasana WordPress-sivuston hallintapaneeliin kirjautumista varten.

Hallintapaneeliin pääsee aina lisäämällä sivuston osoitteen perään /wp-admin. WordPressin hallintapaneelin osoite voi olla esimerkiksi siis https://asiakas.fi/wp-admin/. Huomaaa, että WP-palvelussa kaikkien sivustojen hallintapaneeelissa on https-suojaus, jolla turvataan että WordPressin käyttäjätunnukset eivät siirry salaamattomana verkossa.

wpp_kirjaudu

Saamassasi sähköpostissa ovat myös SSH-tunnukset. Monia WordPressin hallintapaneelin kautta tehtäviä asioita voi tehdä myös komentoriviltä SSH-yhteyden yli. Esimerkiksi komennolla wp option set siteurl asiakas.fi asetetaan sivuston pääosoitteeksi asiakas.fi.


WP-palvelupaketin valinta

Mikä WP-palvelun pakettivaihtoehdoista minun kannattaa valita?

WP-palvelun paketit on hinnoiteltu ensisijaisesti verkkosivuston kävijämäärän edellyttämän kapasiteetin perusteella. Voit vertailla eri pakettien ominaisuuksia ja hintoja sivulla wp-palvelu.fi/hinnasto

Palvelupaketin kapasiteettirajat ovat viitteellisiä, eikä sivustoasi koskaan suljeta, vaikka kävijämäärä ylittäisi määritellyn rajan. Jos kuitenkin kävijämäärä ylittyy toistuvasti, asiakaspalvelumme ottaa yhteyttä palvelupaketin hinnanmuutostarpeesta.


WP-palvelun kuukausihinta on korkeampi kuin kilpailijoilla, miksi?

WP-palvelussa hintaan sisältyy palvelintilan ja verkkotunnuksen lisäksi ylläpito sekä asiakaspalvelu. Nämä ovat muilla palveluntarjoajilla usein lisämaksullisia palveluita.

WP-palvelu.fi eroaa tavallisesta hosting-palvelusta siinä, että huolehdimme myös WordPressin ja lisäosien päivityksestä, tietoturvasta ja varmuuskopioinnista. Et siis joudu maksamaan ylimääräistä siitä, että WordPress päivitetään uusimpaan versioon tai tiedostosi palautetaan varmuuskopioista.

Turvallisiin ja toimiviin verkkosivuihin panostaminen on yritykselle kannattava investointi. Meidän tehtävänämme on huolehtia asiakkaidemme sivustoista niin, että yritykset voivat keskittyä oman liiketoimintansa ytimeen. Edullisin palvelupakettimme WP Mini vastaa hinnaltaan kuukausittaista puhelinlaskua, ja hintaan sisältyy kaikki tarvittava.


Verkkotunnukset

Miten saan sivustolle oman verkkotunnuksen (domain)?

Jos haluamaasi verkkotunnusta (engl. domain) ei ole vielä rekisteröity, helpointa on tilata se kauttamme. Jokaisen palvelupaketin hintaan sisältyy yksi verkkotunnus (.fi/.com/.net/.org yms.) sisältäen myös nimipalvelut ja vuosittaiset rekisterimaksut. Hoidamme asiakkaan puolesta myös verkkotunnuksen vuosittaisen uusimisen. Halutut verkkotunnukset voi ilmoittaa tilauslomakkeessa. Me hoidamme verkkotunnuksen rekisteröinnin puolestasi, toimenpide kestää tyypillisesti alle vuorokauden.

Halutessaan asiakas voi myös itse huolehtia verkkotunnuksen rekisteröinnistä, nimipalvelusta ja uusimisesta. Tämä ei kuitenkaan vaikuta palvelupaketin hintaan. Huom! Viestintäviraston uudistuksen myötä 5.9.2016 alkaen kaikki verkkotunnukset hankitaan välittäjän kautta.

Mikäli haluat sivustolle tyypillisestä poikkeavan verkkotunnuksen (esim. .vi tai .rich), otathan yhteyttä asiakaspalveluumme hinnan varmistamiseksi.


Miten saan sivustolle useita verkkotunnuksia?

Joskus voi olla hyödyllistä, että samalle sivustolle ohjaa useita verkkotunnuksia, kuten vaikka asiakas.fi ja asiakkaan.fi. Rinnakkaiset verkkotunnukset voi hankkia jo tilausvaiheessa tai myöhemmin erillisestä pyynnöstä. Rinnakkaisten verkkotunnusten hinta on 20 € / kpl / vuosi.

Hintaan sisältyy verkkotunnuksen rekisterimaksut, nimipalvelinylläpito, verkkotunnuksen reititys ja toimivuuden valvonta sekä siihen liittyvä neuvonta ja vianselvitys. Hintaan sisältyy myös oma https-varmenne jokaiselle verkkotunnukselle. Hinta on aina sama vaikka asiakas ei käyttäisikään kaikkia verkkotunnusmaksuun sisältyviä palveluja. Jos asiakas itse hoitaa rekisterimaksut tai nimipalvelut, peritään maksu silti valvonnan, vianselvityksen ja neuvonnan kulujen kattamiseksi.

Tämä käytäntö eroaa siitä miten muut palveluntarjoajat tyypillisesti toimivat ja on parempi, koska hinnoittelu on suoraviivainen ilman piilokuluja ja helppo, koska vianselvitysvastuu ei ole asiakkaalla vaan tällä maksulla Seravo hoitaa kaiken verkkotunnukseen liittyvän.


Minulla on jo oma verkkotunnus (domain), miten saan sen liitettyä uudelle sivustolle?

Jos sinulla on jo entuudestaan verkkotunnus, voit ottaa senkin käyttöön WP-palvelussa. Tilaa palvelu normaalisti ja ilmoita verkkotunnukset tilauslomakkeessa, sekä lisää tilauslomakkeen Lisätietoja-kohtaan verkkotunnusten ylläpitoon tarvittavat avaimet.

  • Fi-verkkotunnusten osalta tarvittavan avaimen nimi on välittäjänvaihtoavain (ennen 5.9.2016 ollut valtuutusavain ei enää kelpaa)
  • Muiden verkkotunnusten (.com, .net, .org jne.) yhteydessä termi on yleensä authorization code tai transfer key.

Lisäksi on hyvä ilmoittaa edellisen palveluntarjoajan asiakaspalveluun, että verkkotunnus aiotaan siirtää ja mahdolliset siirtolukot tulisi poistaa.

Viestintäviraston uusien ohjeiden mukaisesti verkkotunnuksen välittäjänvaihtoavainta tulee pyytää vanhalta välittäjältä kirjallisesti ennen verkkotunnuksen siirtoa. Voimme myös tehdä tämän puolestasi. Jos et tilausvaiheessa vielä ilmoittanut tunnuksia, voit ilmoittaa avaintiedot jälkikäteen sähköpostitse. Verkkotunnuksen ylläpitotietojen vaihtuminen kestää 1-7 päivää rekisterinpitäjän käsittelyajasta riippuen, joten tiedot kannattaa toimittaa hyvissä ajoin etukäteen, jotta hallinnollinen osuus on tehtynä valmiiksi ennen kuin on aika julkaista sivusto ja tehdä nimipalvelumuutokset.

Lisätietoja verkkotunnusvälittäjän vaihtamisesta löydät Viestintäviraston sivuilta.

Verkkotunnuksen omistajuus on aina asiakkaalla. Seravo tarvitsee valtuusavaimia hoitaakseen teknisen ylläpidon ja vuosimaksut asiakkaan puolesta.


Mitä tarkoittaa verkkotunnuksen hallinnollinen siirto?

Hallinnollisella siirrolla tarkoitetaan sitä, että asiakas antaa WP-palvelu.fi:lle verkkotunnuksensa (eli .fi/.com/.net tai vastaavan domainin) siirtoavaimen tai välittäjäavaimen (ent. valtuutusavain). Sitä käyttämällä WP-palvelu.fi rekisteröityy verkkotunnusrekisteriin asiakkaan verkkotunnuksen ylläpitäjäksi. Asiakas on aina verkkotunnuksen omistaja.

Halllinnollisen siirron jälkeen WP-palvelu.fi:n ylläpitäjät voivat tehdä verkkotunnukseen liittyviä muutoksia, kuten nimipalveluiden ja www-liikenteen, sekä sähköpostiliikenteen ohjauksia.

Huom! Hallinnollinen siirto kestää 1–7 päivää, joten asiakkaan kannattaa heti WP-palvelua tilatessaan ilmoittaa tarvittavat avaimet, jotta hallinnollinen siirto voidaan tehdä valmiiksi etukäteen. Varsinainen www-liikenne tai sähköpostit voidaan ohjata uudelle palvelimelle myöhemmin, asiakkaan ilmoittamana ajankohtana.


Missä osoitteessa sivustoni on kun sillä ei ole omaa verkkotunnusta (domain)?

Uuden sivuston osoite on muotoa https://esimerkki.wp-palvelu.fi/ heti kun se avataan. Sivuston voi rakentaa rauhassa ja julkaista omalla verkkotunnuksella esimerkki.fi vasta kun se on valmis.


Sivuston verkkotunnuksen määrittäminen

WordPressin siteurl ja home -asetukset määrittelevät missä osoitteessa sivusto näkyy. Jos sivusto on kehitysvaiheessa käyttänyt osoitetta asiakas.wp-palvelu.fi, pitää hallintapaneelissa vaihtaa käyttöön osoite asiakas.fi siinä vaiheessa kun sivusto julkaistaan. Syötä osoite oikeaan kenttään kohdassa Asetukset > Yleinen

wp-admin-options

Muutokset voi tehdä myös komentoriviltä wp-cli -työkalulla:

$ wp option get siteurl
http://asiakas.wp-palvelu.fi

$ wp option get home
http://asiakas.wp-palvelu.fi

$ wp option update siteurl https://asiakas.fi
Success: Updated 'siteurl' option.

$ wp option update home https://asiakas.fi 
Success: Updated 'home' option.

Jos halutaan varmistaa, että tietokannassa kaikki maininnat vanhasta osoitteesta korvataan uudella, voit sen tehdä komennolla wp search-replace '//asiakas.wp-palvelu.fi/' '//asiakas.fi/' --all-tables. Verkkotunnusten käyttönoton yhteydessä teemme tämän pääsääntöisesti automaattisesti asiakkaan puolesta.

Jos sivustolla on oma https-varmenne käytössä ja https-linkit osoittavat osoitteeseen asiakas.wp-palvelu.fi, vaikka tietokannassa ei ole enää mitään asiakas.wp-palvelu.fi-linkkejä, tulee lisäosa HTTPS domain alias ottaa pois käytöstä.


Voinko käyttää omaa nimipalvelinta?

Kyllä. Paketin hintaan kuuluu, että hoidamme verkkotunnusasiat puolestasi. Jos kuitenkin haluat hoitaa rekisteröintien uusimiset, vuosimaksut ja nimipalvelut itse, niin aseta nimipalvelimeesi tarvittavat ANAME/ALIAS– ja CNAME-tietueet osoittamaan pääsääntöisesti kohteeseen hki.wp-palvelu.fi (185.26.50.22, 185.26.50.24, 185.26.50.26). Esimerkki:

HKI-klusteri:
@ A 185.26.50.22
@ A 185.26.50.24
@ A 185.26.50.26
@ AAAA 2a04:3540:1000:310:7c25:3fff:fe79:7e3d
@ AAAA 2a04:3540:1000:310:7c25:3fff:fe79:780f
@ AAAA 2a04:3540:1000:310:7c25:3fff:fe79:3304
* CNAME hki.wp-palvelu.fi.
TRE-klusteri:
@ 10800 IN A 83.143.220.151
@ 10800 IN A 83.143.220.147
@ 10800 IN A 83.143.220.148
@ 10800 IN AAAA 2a00:14c0:1:307:aa51::151
@ 10800 IN AAAA 2a00:14c0:1:307:aa51::147
@ 10800 IN AAAA 2a00:14c0:1:307:aa51::148
* 10800 IN CNAME tre.wp-palvelu.fi.
Uusi TRE-klusteri:
@ 10800 IN A 81.19.116.171
@ 10800 IN A 81.19.116.172
* 10800 IN CNAME fi.seravo.com.

Jotta sähköpostin roskapostisuodattimet päästävät läpi sivustolta lähtevät postit mahdollisimman hyvin, tulisi DNS-tiedoissa olla myös tietueet:

s1._domainkey 10800 IN CNAME s1.domainkey.u2403587.wl088.sendgrid.net.
s2._domainkey 10800 IN CNAME s2.domainkey.u2403587.wl088.sendgrid.net.
sg 10800 IN CNAME u2403587.wl088.sendgrid.net.

Lisäksi SPF-tietutetta pitää muokata jotta siellä on mukana Seravon käyttämä SMTP-palvelu: include:sendgrid.net.

@ 10800 IN TXT "v=spf1 a mx include:sendgrid.net ~all"

Verkkotunnus pitää silti tilata Seravolta, jotta osoitteen ohjaus oikealle sivustolle tulee kytkettyä päälle. Samalla tulee varmistettua, onko sivusto Helsingin konesalissamme vai tuleeko IP-osoitteiden poiketa yllä olevasta esimerkistä. Eräillä asiakkailla on myös pääsäännöstä poikkeavia DNS-määrityksiä, mutta oikeat määritykset varmistuvat viimeistään kun verkkotunnus on ilmoitettu Seravolle reititystä varten.

Jos haluat tehdä verkkotunnukset ja ohjaukset kokonaan itse, tulee sinun ymmärtää riittävästi DNS- ja HTTP-ohjauksista, jotta pystyt ilman Seravon apua määrittelemään ja testaamaan, että kaikki verkkotunnukset toimivat varmasti oikein.

Suosittelemme kuitenkin ensisijaisesti nojautumaan Seravon WP-palveluun myös verkkotunnusasioissa. Asiakkaalle on useimmiten helpointa, että Seravo hoitaa kaikki sivustoon ja verkkotunnuksiin liittyvät asiat, jolloin asiakkaan ei tarvitse itse tehdä muuta kuin maksaa yksi lasku, joka kattaa kaiken. Jos verkkotunnuksen tai nimipalvelun asetukset ovat väärin, lakkaa sivusto kokonaan toimimasta, joten siinäkin mielessä on parasta antaa Seravon vastata, että koko ketju toimii verkkotunnuksen voimassaolon varmistamisesta palvelinympäristön asetuksiin asti.


Sivuston julkaisu

Onko tilaamani sivusto heti julkinen?

Tilaamasi sivusto näkyy osoitteessa esimerkki.wp-palvelu.fi, joka ei kuitenkaan näy esimerkiksi Google-haussa. Varsinaisen sivuston julkaisua varten valitun verkkotunnuksen tulee osoittaa WP-palvelun palvelimelle. Me voimme huolehtia tästä puolestasi, kun olemme saaneet tarvittavat tunnukset (katso kohta Verkkotunnukset).


Voiko rakenteilla olevan sivuston piilottaa ja julkaista vasta haluttuna hetkenä?

Kyllä. Se onnistuu helposti aktivoimalla lisäosa Maintenance. Sen asetuksista voi määritellä mitä yleisö näkee. Kun ”huoltotila” on päällä, näkee sivuston oikean sisällön ainoastaan kirjautuneet käyttäjät. Tämän toiminnon avulla esimerkiksi mainostoimisto voi kehittää uutta sivustoa ja asiakas katsella sitä, ilman että sivusto kuitenkaan näkyy yleisölle.

Jos halutaan toteuttaa häiriöilmoitus tai vastaava pelkällä staattisella tiedostolla, voi luoda tiedoston index.html kansioon /data/wordpress/htdocs/, jolloin palvelin tarjoilee sen WordPressin (index.php) sijasta. Mikäli lisäksi halutaan, että ihan kaikki sivustolle tulevat pyynnöt (myös alasivujen suorat pyynnöt) ohjataan kyseiseen staattiseen tiedostoon, voi tiedostoon /data/nginx/custom.conf lisätä rivin tyyliin rewrite ^ /index.html break; ja aktivoida muutoksen ajamalla wp-restart-nginx.


Kehitys- ja tuotantosivustot

Kehittäjille suunnattu laajempi dokumentaatio löytyy sivustolta: seravo.com/docs/deployment/shadows/


Sähköposti

Mistä hankin sähköpostin, jos sivustoni on WP-palvelussa?

Voit valita haluamasi sähköpostiratkaisun WP-palvelupaketin tilauksen yhteydessä. Tarjoamme asiakkaillemme normaalia sähköpostipalvelua (IMAP), mutta monessa tapauksessa on kuitenkin järkevintä, että sähköpostipalvelu hankitaan muualta. Tällöin suosittelemme Google G Suite -palvelua, jonka tarjoaa CloudPoint Oy. Lisätietoja sivulla Sähköpostin ohjeet ja asetukset.

Verkkotunnuksen nimipalvelussa määritellään minne www-liikenne ja sähköposti ohjataan, eikä niitä ole pakko ohjata samalle palvelimelle. Asiakas voi halutessaan myös jatkaa vanhan sähköpostipalveluntarjoajansa käyttöä.

Yhden hengen yrityksissä varteenotettava vaihtoehto on myös oma Gmail-tili, jonka viestit uudellenohjataan esimerkki.fi -osoitteeseen (lue lisää: Gmail-sähköpostin käyttö omalla verkkotunnuksella).

Voit valita haluamasi sähköpostivaihtoehdon samalla, kun täytät WP-palvelun tilauslomakkeen.

wptilaus_sahkoposti


Teemat ja lisäosat

Voinko asentaa sivustolle itse omia lisäosia ja teemoja?

Kyllä. Seravon WP-palvelussa voit rajoittamattomasti asentaa mitä tahansa WordPress-lisäosia ja -teemoja. Suosittelemme kuitenkin ensisijaisesti käyttämään avoimella lisenssillä WordPress.org:ssa julkaistuja laadukkaita lisäosia ja teemoja.

Muistathan kuitenkin, että emme voi aina taata kolmannen osapuolen lisäosien toimivuutta palvelussamme, emmekä vastaa itse asennettujen lisäosien aiheuttamista häiriöistä sivustollasi.

Kehotamme tutustumaan listaan WP-palvelun suositelluista lisäosista. Voit myös ehdottaa meille siihen lisäyksiä, mikäli jokin tarvitsemasi lisäosa puuttuu listasta.

Miten räätälöin ulkoasuteemaa oikeaoppisesti?

Emme suosittele muokkaamaan valmiiden ulkoasuteemojen tiedostoja suoraan, ei SSH/SFTP:n eikä teemaeditorin kautta. Vaarana on, että mikäli valmisteemasta tulee uusi julkaisu, ja se päivitetään vanhan päälle, saattaa kaikki käsin tehdyt tiedostojen muokkaukset kadota.

Pienet CSS-muutokset kannattaa tehdä kirjoittamalla säännöt Simple Header and Footer -lisäosan tarjoamiin kenttiin, joiden sisällöt varmasti säilyvät.

Isommat teeman räätälöinnit kannattaa toteuttaa joko ottamalla kopion alkuperäisestä teemakansiosta ja nimeämällä se uudestaan, jolloin sitä ei varmasti enää päivitetä automaattisesti, tai toteuttaa käyttäen lapsiteematekniikkaa, joka on selostettu tarkemmin WordPress Codex:issa.


Varmuuskopiot

Mistä löydän varmuuskopiot?

Varmuuskopiot löytyvät hakemistosta /data/backups. Varmuuskopiointi sisältää myös tietokantadumpin. Varmuuskopiointi tapahtuu automaattisesti joka yö. Pääkansiossa on aina viimeisin varmuuskopio ja kansion /data/backup/data/rdiff-backup-data/increments/ alla noin kuukauden ajalta jokaisen päivän muutokset (rdiff-backup -ohjelman tekemässä muodossa). Varmuuskopion voi myös suorittaa manuaalisesti ajamalla wp-backup. Pelkästä tietokannasta voi tehdä varmuuskopion manuaalisesti komennolla wp db export.

Huomio! Kaikki asiakkaan datat sijaitsevat kansion /data alla. Kaikki muut tiedostot tuhotaan tietoturvasyistä säännöllisin väliajoin ja Seravo takaa ainoastaan, että kansion /data alla olevat tiedostot säilytetään ja varmuuskopioidaan.


Miten palautan tiedostoja varmuuskopioista?

Kansiosta /data/backup löytyy aina tuorein varmuuskopio. Siitä voit yksinkertaisesti cp -komennolla kopioida viimeisimmän varmuuskopioidun version tiedostoista takaisin haluttuun sijaintiin.

Komenolla rdiff-backup -l /data/backups/data saa listan varmuuskopioiden historiasta.

Esimerkiksi kansioon ’palautus-2015-04-01’ saa koko data-kansion sellaisena kuin se oli mainittuna päivämääränä ajamalla komento:

$ rdiff-backup -r 2015-04-01 /data/backups/data/ palautus-2015-04-01

Lisätietoa rdiff-backup -työkalun käytöstä löytyy rdiff-backupin verkkosivuilta.


Tiedostot ja tietokannat

Mistä pääsen muokkaamaan WordPressin tiedostoja?

Mikäli palvelupakettiisi kuuluu SSH-yhteys, olet toimitusvahvistuksen mukana saanut sähköpostitse etäyhteystunnukset, joiden avulla voit suosimallasi tavalla kirjautua palvelimelle.

Voit käyttää SCP- ja SFTP-yhteyksiä tiedostonsiirtoon palvelimelle. SSH-yhteydellä voit kirjautua palvelimen komentoriville, jossa voit tiedostojen muokkaamisen lisäksi myös käyttää WP-palvelussa saatavilla työkaluja, kuten WP-CLI, Composer ja Git.

WordPress on asennettuna palvelussamme polkuun: /data/wordpress/htdocs/. Käyttäjän kotihakemiston on polun /data/home/ alla. Huomioithan, että /data-kansio alahakemistoineen on ainoa paikka mihin asiakas voi tallentaa tietojaan. Se on myös ainoa paikka jonka säilyttämisestä ja varmuuskopioinnista Seravo huolehtii. Muissa hakemistoissa olevat järjestelmätiedostot tuhotaan tietoturvaisyistä päivitysten yhteydessä.

Palvelussamme WordPressin kansiorakenne soveltaa Bedrock-projektin kansiorakennetta, mikä helpottaa esim. Composer-työkalun käyttöä. Lisätietoja löytyy kehittäjäohjeista sivustolta seravo.com/docs.

SSH-kirjautuminen WP-palveluun komentoriviltä
SSH-kirjautuminen WP-palveluun komentoriviltä
SFTP-kirjautuminen suositussa FileZilla-ohjelmassa
SFTP-kirjautuminen suositussa FileZilla-ohjelmassa

Mistä löydän lokitiedostot?

Kaikki WordPress-ympäristön tärkeät lokitiedostot muodostuu kansioon /data/log/.
Lokikansiosta löydät error- ja access-lokitiedostot sekä PHP- että HTTP-suoritusten osalta.

Mikäli jokin sivustollasi ei toimi, usein kannattaa tarkistaa ensimmäisenä php:n virheloki:

$ tail -f /data/log/php-error.log

Voit myös kätevesti seurata kaikkia palvelimen lokitiedostoja yhdellä komennolla:

$ wp-watch-logs

Voinko käyttää PhpMyAdminia tietokantani hallintaan?

Järjestelmämme ei tietoturvasyistä salli PhpMyAdminia, mutta voit käyttää Admineria sen sijaan. Adminer tarjoaa vastaavat toiminnallisuudet kuin PhpMyAdmin, mutta helpommin ja turvallisemmin.

Kirjautumiseen tarvittavat tietokantatiedot löydät kohdan Mistä löydän WordPressin ympäristömuuttujat? -ohjeiden avulla. Admineri löytyy osoitteesta https://<oma-sivusto>/.seravo/adminer.

Komentoriviltä pääsee tietokantaan suoraan komennolla wp db cli, jolloin tunnistus tapahtuu automaattisesti eikä tietokannan salasanaa tarvitse syöttää käsin.

Adminer hallintapaneeli plugins.seravo.fi sivulla
Adminer-hallintapaneeli

Miten teen tietokantadumpin?

Tietokantadumpin saa monella tapaa. Yksi vaihtoehto on käyttää yllä mainittua Adminer-työkalua selaimen kautta ja ladata sieltä tietokantadumppi. Toinen vaihtoehto on kirjautua SSH:lla palvelimelle ja ajaa komento wp db export joka automaattisesti tekee WordPressin tietokannoista SQL-tiedoston. Myös tavallinen mysqldump -komento toimii.

Kolmas vaihtoehto on hakea SFTP:llä kansion /data/db/ sisältö, josta löytyy automaattisesti joka yö tuotettu tietokantadumppi SQL-tiedostona.


Mistä löydän tietokantani tiedot?

Lue alla Mistä löydän WordPressin ympäristömuuttujat?


Mistä löydän WordPressin ympäristömuuttujat?

Jos katsot WordPressin wp-config.php tiedostoa löydät vain lukuisia getenv() kutsuja normaalien tietokantatietojen sijasta. Tietoturva- ja skaalautuvuussyistä tiedot luetaan ympäristömuuttujista tiedostoissa olevien kiinteiden arvojen sijasta. Skripti wp-config.php hakee tiedot ympäristömuuttujista ajonaikaisesti.

Voit katsoa kaikki olennaiset ympäristömuuttujat kirjautumalla ssh:lla ja ajamalla komento

$ wp-list-env

Mistä löydän .htaccess tiedoston?

Useilla hosting-alustoilla voit .htaccess-tiedoston avulla muokata Apache-palvelimen sääntöjä. Seravon WP-palvelussa käytetään Apachen sijasta nopeampaa http-palvelinta nimeltä Nginx.

Nginx:n sääntöjen muokkaamisesta lisää kohdassa Voinko lisätä omia asetuksia http-palvelimeen?


WP-palvelun kehitysympäristö

Mitä hyötyä kehittäjälle on WP-palvelun ympäristöstä?

WP-palvelu tekee kehittämisestä helpompaa ja suorastaan nautinnollista verrattuna muihin WordPress-palvelinratkaisuihin. Kehittäjiä varten olemme tehneet oman laajan ohjesivuston seravo.com/docs.


Voiko WordPress-sivuston kehittämisessä käyttää Vagrant-virtuaalikoneita?

Kyllä. Itse asiassa palvelimella oleva kansio /data/wordpress sisältää valmiiksi Vagrantfile-tiedoston, eli kopioimalla kyseisen hakemiston omalle koneelleen ja ajamalla vagrant up käynnistyy WP-palvelu.fi:n järjestelmän kanssa yhteensopiva Vagrant-virtuaalikone. Vagrant-käyttö on erityisen hyödyllistä Windows- ja Mac-käyttäjille, jotka saavat sitä kautta virtuaalikoneessa valmiin Linux-ympäristön http-palvelimineen ja tietokantoineen. Lisätietoja github.com/Seravo/wordpress.


Palvelimen asetukset

Voinko lisätä omia asetuksia http-palvelimeen?

Kyllä. Olemme optimoineet valmiiksi käytössä olevan http-palvelimemme eli Nginxn valmiiksi, joten useimmiten asiakkaan ei kannata tehdä mitään omia asetuksia. Joskus saattaa kuitenkin ilmetä tarvetta tehdä asiakaskohtaisia lisäyksiä, kuten http-uudelleenohjauksia (redirect). Edelleenohjauksia voi toki tehdä myös WordPressissä suoraan, esim Redirection-lisäosalla tai käsin kirjoittamalla wp_rewrite-sääntöjä.

Voit tehdä vapaasti omia muutoksia tiedostoon /data/wordpress/nginx/custom.conf. Tämä tiedosto vastaa järjestelmässämme Apachen juurihakemiston .htaccess-tiedostoa.

# Simple 302 (temporary) redirect rule
rewrite ^/original http://example.com/new/url/;
# Simple 301 (permanent) redirect rule
rewrite ^/original http://example.com/new/url/ permanent;
# Redirect from a certain domain
if ($host ~ 'example.fi') {
 rewrite ^ http://example.com/new/url/ permanent;
}

Jotta muutokset tulevat voimaan, täytyy Nginx uudelleenkäynnistää komennolla:

$ wp-restart-nginx

Lisätietoja Nginx:n käytöstä löydät Nginxn kotisivuilta (englanniksi).


PageSpeed -moduulin aktivointi

Voit helposti ottaa sivustoasi nopeuttavan Googlen PageSpeed-moduulin käyttöön lisäämällä seuraava rivi /data/wordpress/nginx/custom.conf tiedostoon.

pagespeed on;

Muista vielä käynnistää Nginx uudelleen, jotta muutokset tulee voimaan:

$ wp-restart-nginx

Lisätietoja Googlen Nginx PageSpeed -moduulista löydät Google Developers -sivuilta (englanniksi).


Object cache -välimuistin aktivointi

Vakiona WordPress tallentaa transientteja ja muuta välimuistityyppistä dataa samaan MariaDB-tietokantaan, jossa varsinaisetkin datat ovat. Tätä voi yrittää optimoida ottamalla käyttään object cache -lisäosan. WP-palvelu.fi:n palvelupaketeissa on vakiona tähän käyttöön Redis, joka täysin RAM-muistissa toimiva tietosäilö välimuistikäyttöön. Redis-palvelimen asetukset ovat valmiiksi wp-config.php-tiedostossa ja aktivoimiseksi riittää lisäosan nimeäminen siten, että WordPress löytää sen:

cd /data/wordpress/htdocs/wp-content
mv object-cache.php.off object-cache.php

Object cachen voi vastaavasti ottaa pois käytöstä nimeämällä sen uudestaan (mv object-cache.php object-cache.php.off).

HUOM! WP-palvelu.fi:n huippuunsa optimoidun ympäristön takia object cachen käyttöönotto saattaa hidastaa sivuston kokonaislatausaikaa. Samasta syystä se ei ole vakiona aktivoituna. Suosittelemme asiakkaita mittaamaan vaikutuksen omaan sivustoonsa.

Objektivälimuistin toimivuutta voi tarkastella komennolla redis-cli monitor, joka näyttää pelkän yhden rivin OK-tekstin sijasta jatkuvasti tulostetta mikäli objektivälimuistiin tulee hakuja tai tallennuksia WordPressin sivunlatausten aikana.


Miten tyhjennän palvelimen välimuistit?

Voit tyhjentää koko sivustoa koskevan WordPressin Redis object cachen ja Nginx page cachen helposti yhdellä komennolla:

$ wp-purge-cache

Yksittäisen sivuston osalta palvelinvälimuistit voi ohittaa tekemällä ns. syvän uudelleenlatauksen, eli useimmissa selaimissa painamalla Ctrl+F5 pelkän F5 sijasta.

WP-palvelu.fi:n järjestelmä on huippuunsa optimoitu WordPress-ympäristö, ja välimuisteja on monella tasolla: HTTP-välimuisti edustapalvelimessa, WordPressin transientit (säilytys ohjelmistolla Redis), PHP-tulkin välimuistit, MariaDB-tietokannan välimuistit, Linux-kernelin välimuistit, tiedostojärjestelmän välimuistit jne. Välimuistit on kaikki rakennettu siten, että ne päivittyvät automaattisesti kun alkuperäinen sisältö, jota ne välittävät, on päivittynyt. Yksittäisen asiakkaan ohjelmistot voivat vaikuttaa vain WordPressin transientteihin tai HTTP-pyyntöjen otsikkotietoihin (engl. HTTP header), joiden perusteella HTTP-pyyntöjen tallentuminen välimuisteihin WP-palvelussa ja erilaisissa loppykäyttäjäpään välityspalvelimissa (engl. proxy) ja selainvälimuisteissa tapahtuu.


Miten määritän säännöllisiä ajoja (cron)?

Erilaisia eräajoja varten on käytettävissä kaksi menentelmää:

1. WordPressin sisäänrakennettu WP-Cron, jolle rekisteröidään ajot wp_schedule_event-funktiolla. Ajastukset on yleensä osana teeman tai lisäosan koodia. Jos niitä haluaa lisätä käsin, voi sen tehdä graafisesti esim. lisäosan WP-Crontrol kautta.
2. Perinteinen Linux cron on myös saatavilla, ja sitä voi mukata SSH-yhteyden yli komennolla crontab -e

Jos haluat päättää mihin osoitteeseen cronin tulosteet lähetetään, laita crontabissa ensimmäiselle riville teksti syyliin: MAILTO=info@esimerkki.fi.


Lisätiedot

Minulla on kysyttävää, keneen otan yhteyttä?

Kannattaa ensin tarkistaa, löytyykö vastaus kysymykseesi WP-palvelun hinnastosta, ominaisuuksista tai tilaus-sivulta.

Asiakaspalvelumme tavoitat parhaiten sähköpostitse osoitteella wordpress@seravo.fi
Puhelimitse palvelemme numerossa 044 777 0020

Löydymme myös Twitteristä tunnuksella @SeravoFi. WP-palvelun asiakkaiden kannattaa lisäksi seurata tunnusta @wppalvelu, jolla tiedotamme päivityksistä ja häiriötilanteista.

Enterprise-tason asiakkailla on suora yhteys omaan Account Manageriin, joka auttaa juuri kyseisen sivuston asioissa.


Onko WP-palvelun käyttämisestä kattavaa dokumentaatiota?

Kyllä.  Dokumentaatiosivumme seravo.com/docs sisältää paljon materiaalia erityisesti koodaajia ja kehittyneempiä käyttäjiä varten.

Sivustoa päivitetään sitä mukaa kun WP-palveluun lisätään ominaisuuksia. Saat sivulta tarkempaa tietoa erilaisten konfiguraatioiden tekemisestä ja omalla koneella kehittämisestä Vagrantin avulla.


Voiko Seravolta ostaa WordPress-asiantuntijatyötä?

Kyllä. Seravon puoleen voi kääntyä missä tahansa WordPress-asiassa. WordPressille optimoidun palvelinympäristön lisäksi tarjoamme myös WordPress-asiantuntemustamme asiakkaidemme käyttöön.