Usein kysytyt kysymykset

Haluan perustaa uuden WordPress-sivuston, miten se tapahtuu?

Kun perustat uutta sivustoa, tilaa haluamasi WP-palvelupaketti tilauslomakkeellamme. Käsittelemme lomakkeella saapuneet tilaukset aina kaikkein nopeimmin. Saat yleensä jo samana päivänä sähköpostitse tunnukset, joilla pääset kirjautumaan uuden sivustosi WordPress-hallintaan. Sinun ei siis tarvitse asentaa tai ladata mitään omalle tietokoneellesi.


Voinko siirtää olemassaolevan WordPress-sivustoni Seravon WP-palveluun?

Kyllä. Sivuston siirron voit joko tilata Seravon asiantuntijoilta muutaman tunnin lisätyönä tilauksen yhteydessä (varsinainen työmäärä riippuu sivuston koosta ja siirrettävien komponenttien määrästä). Voit halutessasi siirtää sivuston myös itse käyttämällä apuna WP-palvelun siirto-ohjeita.

Sivuston siirto geneerisestä hosting-palvelusta WordPressille erikoistuneeseen Seravon WP-palveluun tuottaa paljon etuja laadun, tietoturvan ja suorituskyvyn parantumisen myötä. Suosittelemme lämpimästi testaamaan, kuinka paljon nopeammin sivustosi toimii WordPressiä varten optimoidulla alustalla aikaisempaan verrattuna.


Mikä WP-palvelun pakettivaihtoehdoista minun kannattaa valita?

Seravon WP-palvelun paketit on hinnoiteltu ensisijaisesti verkkosivuston kävijämäärän edellyttämän kapasiteetin perusteella. Voit vertailla eri pakettien ominaisuuksia ja hintoja sivulla wp-palvelu.fi/hinnasto.

Palvelupaketin kapasiteettirajat ovat viitteellisiä, eikä sivustoasi koskaan suljeta, vaikka kävijämäärä ylittäisi sille määritellyn rajan. Palvelupaketin kapasiteetin ylitystilanteessa takuu sivuston sujuvasta toimivuudesta ei kuitenkaan ole voimassa, joten palvelupaketti kannattaa valita lähtökohtaisesti riittävän kokoisena. Tarvittaessa asiakaspalvelumme auttaa sinua arvioimaan oikeankokoisen palvelupaketin: lähetä meille sähköpostia osoitteeseen sales@seravo.com.

Jos sivuston kävijämäärä kasvaa ajan saatossa – mikä on yleistä Seravon asiakkailla – ja palvelupaketin kävijämäärä ylittyy toistuvasti, asiakaspalvelumme ottaa sinuun yhteyttä palvelupaketin muutostarpeesta.


Miksi WooCommerce-sivustolle pitää olla vähintään WP Business -palvelupaketti?

Verkkokaupan tekninen ylläpito on vastuullisempaa ja vaativampaa, joten niitä varten pitää perustaa vähintään WP Business -tason palvelupaketti. Verkkokaupat ovat tyypillisesti myös raskaampia kuin tavalliset sivustot, ja vaativat enemmän palvelinresursseja.


WP-palvelun kuukausihinta on korkeampi kuin kilpailijoilla, miksi?

Seravon WP-palvelussa hintaan sisältyy palvelintilan lisäksi ylläpito sekä asiakaspalvelu. Nämä ovat muilla palveluntarjoajilla usein lisämaksullisia palveluita. WP-palvelu.fi eroaa tavallisesta hosting-palvelusta tarjoamalla parhaiden käytäntöjen mukaista ylläpitoa ja ammattitaitoista asiakaspalvelua.

Asiakaspalvelun lisäksi WP-palvelun kaikkiin palvelupaketteihin kuuluu:

Et siis joudu maksamaan ylimääräistä siitä, että WordPress päivitetään uusimpaan versioon tai tiedostosi palautetaan varmuuskopioista tai murehtimaan tilapäisistä kohonneista kävijämääristä.

Pienemmille sivustoille WP-palvelun kuukausimaksu vastaa suuruudeltaan puhelinlaskua. Sen verran jokaisen yrityksen kannattaa varmasti investoida verkkosivuihin, onhan se nykymaailmassa ensisijainen kanava asiakkaille tutustua yritykseen!


Miten saan sivustolle oman verkkotunnuksen (domain)?

Jos haluamaasi verkkotunnusta (engl. domain) ei ole vielä rekisteröity, on helpointa tilata se kauttamme. Jokaisen palvelupaketin hintaan sisältyy yksi verkkotunnus (.fi/.com/.net/.org) sisältäen myös nimipalvelut ja vuosittaiset rekisterimaksut. Hoidamme asiakkaan puolesta myös verkkotunnuksen vuosittaisen uusimisen. Halutut verkkotunnukset voi ilmoittaa tilauslomakkeessa. Me hoidamme verkkotunnuksen rekisteröinnin puolestasi, yleensä jo samana arkipäivänä.

Halutessasi voit myös itse huolehtia verkkotunnuksen rekisteröinnistä, nimipalvelusta ja uusimisesta. Tämä ei kuitenkaan vaikuta palvelupaketin lopulliseen hintaan.

Mikäli haluat sivustollesi tavanomaisesta poikkeavan verkkotunnuksen (esim. .vi tai .se), otathan yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostise, help@seravo.com.


Miten saan sivustolle useita verkkotunnuksia?

Joskus voi olla hyödyllistä, että samalle sivustolle ohjaa useita verkkotunnuksia, kuten vaikkapa seravonasiakas.fi ja seravonasiakkaan.fi. Rinnakkaiset verkkotunnukset voit hankkia jo tilausvaiheessa ilmoittamalla ne tilauslomakkeella, tai myöhemmin erillisestä pyynnöstä asiakaspalvelumme kautta. Rinnakkaisten verkkotunnusten hinta on 20 € / kpl / vuosi.


Minulla on jo oma verkkotunnus (domain), miten saan sen liitettyä uudelle sivustolle?

Jos haluamaasi verkkotunnusta (engl. domain) ei ole vielä rekisteröity, helpointa on tilata se kauttamme. Jokaisen palvelupaketin hintaan sisältyy yksi verkkotunnus, sisältäen myös nimipalvelut ja vuosittaiset rekisterimaksut. Halutut verkkotunnukset voi ilmoittaa tilauslomakkeessa.

Jos sinulla on jo entuudestaan verkkotunnus, voit ottaa senkin käyttöön WP-palvelussa. Tilaa palvelu normaalisti ja ilmoita verkkotunnukset tilauslomakkeellaa, ja lisää tilauslomakkeen Lisätietoja-kohtaan verkkotunnusten ylläpitoon tarvittavat avaimet. Fi-verkkotunnusten osalta tarvittavan avaimen nimi on välittäjän vaihtoavain – muiden verkkotunnusten (.com, .net, .org jne.) yhteydessä termi on yleensä authorization code tai transfer key. Lisäksi on hyvä ilmoittaa edellisen palveluntarjoajan asiakaspalveluun, että verkkotunnus aiotaan siirtää ja mahdolliset siirtolukot tulisi poistaa. Jos et löydä avaimia, pyydä niitä vanhan palveluntarjoajasi asiakaspalvelusta.

Mikäli et tilausvaiheessa vielä lähettänyt avaimia, voit ilmoittaa tiedot jälkikäteen sähköpostitse asiakaspalveluumme (help@seravo.com). Verkkotunnuksen ylläpitotietojen vaihtuminen kestää 1-7 päivää, verkkotunnuksen päätteestä ja rekisterinpitäjän käsittelyajasta riippuen.

Verkkotunnuksen omistajuus on aina asiakkaalla. Seravo tarvitsee valtuusavaimia hoitaakseen teknisen ylläpidon ja vuosimaksut asiakkaan puolesta. Siirtoavainta käytetään vain omistajamuutosten tekoon, esimerkiksi silloin jos yritys myy verkkotunnuksen tai liiketoiminnan toiselle yritykselle.


Missä osoitteessa sivustoni on, jos sillä ei ole omaa verkkotunnusta (domain)?

Uuden sivuston osoite on aina ensin väliaikainen osoite, muotoa https://esimerkki.fi-h.seravo.com/ heti avaushetkestä lähtien. Sivuston voi rakentaa kaikessa rauhassa ja julkaista omalla verkkotunnuksella/domainilla esimerkki.fi halutessaan vasta sitten, kun sivusto on valmis julkaistavaksi. Mikäli tarvitset tarkempia tietoja sivuston verkkotunnukseen tai sen jukaisemiseen liittyen, tutustuthan ohjeisiimme!


Miten huolehditte sivustoni tietoturvasta?

Tietoturva on yksi palvelumme tärkeimmistä ominaisuuksista. Käytämme vain turvattuja yhteyksiä (HTTPS, SSL, SFTP) kaikilla sivustoilla. Toteutamme jatkuvasti myös versiopäivityksiä asiakkaillemme, jotta vanhentuneet WordPress- tai lisäosien versiot eivät muodostaisi tietoturvariskiä. Kaikki palvelinsalimme täyttävät Viestintäviraston määräyksen 54 B/2014 M luotettavista tiloista. Kaikki asiakkaidemme sivustot ovat meillä jatkuvan valvonnan piirissä kaikkina vuorokaudenaikoina. Lisäksi meillä on jatkuva päivystys, eli järjestelmäasiantuntija valmiudessa koko ajan reagoimaan vikatilanteisiin. 

Otamme varmuuskopiot päivittäin, ja säilytämme niitä 30 päivän ajan. Varmuuskopiot sisältävät sekä sivuston tiedostot että tietokannan, ja niitä säilytetään sekä on-site että off-site-lokaatioissa. Varmuuskopiot hoidetaan varsinaisen WordPressin ulkopuolella siten, että esimerkiksi mahdollisen sivustomurron yhteydessä murtautujan ei ole mahdollista vahingoittaa myös sivuston varmuuskopioita.

Mistä hankin sähköpostin, jos sivustoni on WP-palvelussa?

Voit valita haluamasi sähköpostiratkaisun tilauslomakkeellamme WP-palvelupaketin tilauksen yhteydessä. Tarjoamme asiakkaillemme normaalia sähköpostipalvelua (IMAP), mutta monessa tapauksessa on kuitenkin järkevintä, että sähköpostipalvelu hankitaan muualta. Emme tarjoa palvelua esimerkiksi sähköpostien siirtämiselle eli migraatiolle sähjköpostipalvelusta toiseen.

Verkkotunnuksen nimipalvelussa määritellään minne www-liikenne ja sähköposti ohjataan, eikä niitä ole pakko ohjata samalle palvelimelle. Voit halutessasi myös jatkaa vanhan sähköpostipalveluntarjoajan palvelun käyttöä.


Mikä on palvelun saatavuus?

WP-palvelun ylläpitämät sivut ovat saatavilla 99,9 prosenttisesti kaikkina aikoina. Saatavuuden lisäksi Seravo tekee jatkuvaa sivustojen toimivuuden sekä tietoturvan valvontaa kaikille asiakkailleen, 24/7. Asiakaspalvelumme on tavoitettavissa toimistoaikoina, mutta sivustot ovat jatkuvan päivystyksen piirissä ja ongelmiin reagoidaan kaikkina vuorokauden aikoina. Lisätietoja löytyy toimitusehdot sivulta.


Minulla on kysyttävää, keneen otan yhteyttä?

Kannattaa ensin tarkistaa, löytyykö vastaus kysymykseesi WP-palvelun hinnastosta, ominaisuuksista tai tilaussivulta. Olemme myös listanneet ohjeita WP-palvelun käyttäjille.

Asiakaspalvelumme tavoitat parhaiten sähköpostitse osoitteella help@seravo.com
Arkisin palvelemme puhelimitse klo 9-17, puh. 044 777 0020

Löydymme myös Twitteristä käyttäjänimellä @SeravoFi. WP-palvelun asiakkaiden kannattaa lisäksi seurata käyttäjää @SeravoStatus, jolla tiedotamme päivityksistä ja häiriötilanteista. Muistathan myös statussivumme osoitteessa status.seravo.com.

Mikäli haluat tilata asiantuntijatöitä, kuten apua sivuston siirtoon tai korotettua valmiutta odotettujen kävijäpiikkien varalle, voit lähettää sähköpostia sales@seravo.com, tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.