Usein kysytyt kysymykset

Haluan perustaa uuden WordPress-sivuston, miten se tapahtuu?

Kun olet perustamassa uutta sivustoa, tilaa haluamasi WP-palvelupaketti tilauslomakkeen kautta. Käsittelemme tilauksesi mahdollisimman nopeasti. Saat sähköpostitse tunnukset, joilla kirjaudut uuden sivustosi WordPress-hallintaan. Sinun ei siis tarvitse asentaa tai ladata mitään omalle tietokoneellesi.


Voinko siirtää olemassaolevan WordPress-sivustoni Seravon WP-palveluun?

Kyllä. Sivuston siirron voit joko tilata Seravon asiantuntijoilta muutaman tunnin lisätyönä tilauksen yhteydessä (varsinainen työmäärä riippuu sivuston koosta ja siirrettävien komponenttien määrästä), tai voit siirtää sivuston itse käyttämällä apuna WP-palvelun siirto-ohjetta.

Sivuston siirto geneerisestä hosting-palvelusta WordPressille erikoistuneeseen Seravon WP-palveluun tuottaa paljon etuja laadun, tietoturvan ja suorituskyvyn parantumisen myötä. Suosittelemme lämpimästi kokeilemaan kuinka paljon nopeammin sivustosi toimii WordPressiä varten optimoidulla alustalla aikaisempaan verrattuna.


Mikä WP-palvelun pakettivaihtoehdoista minun kannattaa valita?

Seravon WP-palvelun paketit on hinnoiteltu ensisijaisesti verkkosivuston kävijämäärän edellyttämän kapasiteetin perusteella. Voit vertailla eri pakettien ominaisuuksia ja hintoja sivulla wp-palvelu.fi/hinnasto.

Palvelupaketin kapasiteettirajat ovat viitteellisiä, eikä sivustoasi koskaan suljeta, vaikka kävijämäärä ylittäisi määritellyn rajan. Palvelupaketin kapasiteetin ylitystilanteessa takuu sivuston toimivuudesta ei kuitenkaan ole voimassa, joten palvelupaketti kannattaa valita lähtökohtaisesti riittävän kokoisena.

Jos sivuston kävijämäärä kasvaa ajan saatossa (mikä on yleistä Seravon asiakkailla) ja palvelupaketin kävijämäärä ylittyy toistuvasti, asiakaspalvelumme ottaa yhteyttä palvelupaketin muutostarpeesta.


Miksi WooCommerce-sivustolle pitää olla vähintään WP Business-palvelupaketti?

Verkkokaupan tekninen ylläpito on vastuullisempaa ja vaativampaa, joten niitä varten pitää olla vähintään WP Business -palvelupaketti. Verkkokaupat ovat myös raskaampia kuin tavalliset sivustot ja vaativat enemmän palvelinresursseja.


WP-palvelun kuukausihinta on korkeampi kuin kilpailijoilla, miksi?

Seravon WP-palvelussa hintaan sisältyy palvelintilan lisäksi ylläpito sekä asiakaspalvelu. Nämä ovat muilla palveluntarjoajilla usein lisämaksullisia palveluita. WP-palvelu.fi eroaa tavallisesta hosting-palvelusta tarjoamalla parhaiden käytäntöjen mukaista ylläpitoa ja ammattitaitoista asiakaspalvelua.

Asiakaspalvelun lisäksi WP-palvelun kaikkiin palvelupaketteihin kuuluu:

Et siis joudu maksamaan ylimääräistä siitä, että WordPress päivitetään uusimpaan versioon tai tiedostosi palautetaan varmuuskopioista tai murehtimaan tilapäisistä kohonneista kävijämääristä.

Pienemmille sivustoille WP-palvelun kuukausimaksu vastaa suuruudeltaan puhelinlaskua. Sen verran jokaisen yrityksen kannattaa varmasti investoida verkkosivuihin, onhan se nykymaailmassa ensisijainen kanava asiakkaille tutustua yritykseen.


Miten saan sivustolle oman verkkotunnuksen (domain)?

Jos haluamaasi verkkotunnusta (engl. domain) ei ole vielä rekisteröity, helpointa on tilata se kauttamme. Jokaisen palvelupaketin hintaan sisältyy yksi verkkotunnus (.fi/.com/.net/.org) sisältäen myös nimipalvelut ja vuosittaiset rekisterimaksut. Hoidamme asiakkaan puolesta myös verkkotunnuksen vuosittaisen uusimisen. Halutut verkkotunnukset voi ilmoittaa tilauslomakkeessa. Me hoidamme verkkotunnuksen rekisteröinnin puolestasi, toimenpide kestää tyypillisesti 1–3 vuorokautta.

Halutessaan asiakas voi myös itse huolehtia verkkotunnuksen rekisteröinnistä, nimipalvelusta ja uusimisesta. Tämä ei kuitenkaan vaikuta palvelupaketin hintaan.

Mikäli haluat sivustolle tyypillisestä poikkeavan verkkotunnuksen (esim. .vi tai .se), otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.


Miten saan sivustolle useita verkkotunnuksia?

Joskus voi olla hyödyllistä, että samalle sivustolle ohjaa useita verkkotunnuksia, kuten vaikka asiakas.fi ja asiakkaan.fi. Rinnakkaiset verkkotunnukset voit hankkia jo tilausvaiheessa tai myöhemmin erillisestä pyynnöstä. Rinnakkaisten verkkotunnusten hinta on 20 € / kpl / vuosi.


Minulla on jo oma verkkotunnus (domain), miten saan sen liitettyä uudelle sivustolle?

Jos haluamaasi verkkotunnusta (engl. domain) ei ole vielä rekisteröity, helpointa on tilata se kauttamme. Jokaisen palvelupaketin hintaan sisältyy yksi verkkotunnus, sisältäen myös nimipalvelut ja vuosittaiset rekisterimaksut. Halutut verkkotunnukset voi ilmoittaa tilauslomakkeessa.

Jos sinulla on jo entuudestaan verkkotunnus, voit ottaa senkin käyttöön Seravo WP-palvelussa. Tilaa palvelu normaalisti ja ilmoita verkkotunnukset tilauslomakkeessa, sekä lisää tilauslomakkeen Lisätietoja-kohtaan verkkotunnusten ylläpitoon tarvittavat avaimet. Fi-verkkotunnusten osalta tarvittavan avaimen nimi on valtuutusavain muiden verkkotunnusten (.com, .net, .org jne.) yhteydessä termi on yleensä authorization code tai transfer key. Lisäksi on hyvä ilmoittaa edellisen palveluntarjoajan asiakaspalveluun, että verkkotunnus aiotaan siirtää ja mahdolliset siirtolukot tulisi poistaa. Jos et löydä avaimia, pyydä niitä vanhan palveluntarjoajasi asiakaspalvelusta. Fi-verkkotunnusten osalta me voimme tilata uuden valtuusavaimen kirjeenä asiakkaalle mikäli se on kadonnut. Jos et tilausvaiheessa vielä tehnyt site, voit ilmoittaa avaintiedot jälkikäteen sähköpostitse. Verkkotunnuksen ylläpitotietojen vaihtuminen kestää 1-7 päivää rekisterinpitäjän käsittelyajasta riippuen.

Verkkotunnuksen omistajuus on aina asiakkaalla. Seravo tarvitsee valtuusavaimia hoitaakseen teknisen ylläpidon ja vuosimaksut asiakkaan puolesta.


Missä osoitteessa sivustoni on kun sillä ei ole omaa verkkotunnusta (domain)?

Uuden sivuston osoite on muotoa https://esimerkki.wp-palvelu.fi/ heti kun se avataan. Sivuston voi rakentaa rauhassa ja julkaista omalla verkkotunnuksella esimerkki.fi kun se on valmis. Katso myös ohje osoitteen muuttamisesta ja maintenance moden käytöstä.


Mikä on valtuutusavain, mistä sen saa ja miksi sitä tarvitaan?

Suomalaisten .fi-verkkotunnusten hallintaan tarvittavan avaimen nimi on valtuutusavain Avain on toimitettu paperikirjeenä verkkotunnuksen omistajalle Viestintävirastosta. Mikäli avain ei ole tallella, voimme tilata puolestasi uuden.

Kun tilaat olemassaolevalle verkkotunnukselle WP-palvelupakettia, muista kertoa valtuutusavain tilauslomakkeessa tai toimittaa se jälkikäteen sähköpostitse WP-palvelun asiakaspalveluun.

Kun sivusto on perustettu, mutta sillä ei vielä ole omaa verkkotunnusta aktiivisena, on sivuston väliaikainen osoite muotoa asiakas.wp-palvelu.fi. Tarvitsemme valtuutusavaimen, jotta voimme ohjata asiakas.fi -osoitteen osoittamaan sivustollesi.

Verkkotunnuksen omistajuus on aina asiakkaalla. Seravo tarvitsee valtuusavaimia hoitaakseen teknisen ylläpidon ja vuosimaksut asiakkaan puolesta. Valtuusavaimen ohjella on myös olemassa siirtoavain, mutta sitä ei pidä koskaan toimittaa WP-palvelulle. Siirtoavainta käytetään vain omistajamuutosten tekoon esim. jos yritys myy verkkotunnuksen tai liiketoiminnan toiselle yritykselle.


Miten huolehditte sivustoni tietoturvasta?

Tietoturva on yksi palvelumme tärkeimmistä ominaisuuksista. Käytämme vain turvattuja yhteyksiä (https, ssl, sftp) kaikille asiakkaillemme. Toteutamme jatkuvasti myös versiopäivityksiä asiakkaillemme, jotta vanhentuneet WordPress- tai lisäosien versiot eivät muodostaisi tietoturvariskiä. Kaikki palvelinsalimme täyttävät Viestintäviraston määräyksen 54 B/2014 M luotettavista tiloista. Kaikki asiakkaidemme sivustot ovat meillä jatkuvan valvonnan piirissä kaikkina vuorokaudenaikoina. Lisäksi meillä on jatkuva päivystys, eli asiantuntija valmiudessa kokoajan. 

Otamme varmuuskopiot päivittäin ja säilytämme ne 30 päivän ajan. Varmuuskopiot sisältävät sekä sivuston tiedostot että tietokannan ja niitä säilytetään sekä on-site että off-site. Varmuuskopiot hoidetaan varsinaisen WordPressin ulkopuolella siten, että esimerkiksi mahdollisen sivustomurron yhteydessä murtautujan ei ole mahdollista vahingoittaa myös sivuston varmuuskopioita.

Mistä hankin sähköpostin, jos sivustoni on WP-palvelussa?

Voit valita haluamasi sähköpostiratkaisun WP-palvelupaketin tilauksen yhteydessä. Tarjoamme asiakkaillemme normaalia sähköpostipalvelua (IMAP), mutta monessa tapauksessa on kuitenkin järkevintä, että sähköpostipalvelu hankitaan muualta. Tällöin suosittelemme Google G Suite -palvelua, jonka tarjoaa CloudPoint Oy.

Verkkotunnuksen nimipalvelussa määritellään minne www-liikenne ja sähköposti ohjataan, eikä niitä ole pakko ohjata samalle palvelimelle. Asiakas voi halutessaan myös jatkaa vanhan sähköpostipalveluntarjoajansa käyttöä.

Yhden hengen yrityksissä varteenotettava vaihtoehto on myös oma Gmail-tili, jonka viestit uudellenohjataan omatsivut.fi -osoitteeseen (lue lisää: Gmail-sähköpostin käyttö omalla verkkotunnuksella).

Voit valita haluamasi sähköpostivaihtoehdon samalla, kun täytät WP-palvelun tilauslomakkeen.

wptilaus_sahkoposti

Mikä on palvelun saatavuus?

WP-palvelun ylläpitämät sivut ovat saatavilla 99,9 prosenttisesti kaikkina aikoina. Saatavuuden lisäksi WP-Palvelut tekee jatkuvaa sivustojen toimivuuden-, sekä tietoturvan valvontaa 24/7 kaikille asiakkailleen. Asiakaspalvelumme on tavoitettavissa toimistoaikoina, mutta sivustot ovat jatkuvan päivystyksen piirissä ja ongelmiin reagoidaan kaikkina vuorokauden aikoina. Lisätietoja löytyy toimitusehdot sivulta.


Minulla on kysyttävää, keneen otan yhteyttä?

Kannattaa ensin tarkistaa, löytyykö vastaus kysymykseesi WP-palvelun hinnastosta, ominaisuuksista tai tilaus-sivulta. Olemme myös listanneet ohjeita WP-palvelun käyttäjille.

Asiakaspalvelumme tavoitat parhaiten sähköpostitse osoitteella wordpress@seravo.fi
Puhelimitse palvelemme numerossa 044 777 0020

Löydymme myös Twitteristä tunnuksella @SeravoFi. WP-palvelun asiakkaiden kannattaa lisäksi seurata tunnusta @SeravoStatus, jolla tiedotamme päivityksistä ja häiriötilanteista.

Jos haluat tilata asiantuntijatöitä, kuten apua sivuston siirrossa tai korotettua valmiutta odotettujen kävijäpiikkien varalle, voit lähettää sähköpostia sales@seravo.com tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.

Enterprise-tason asiakkailla on suora yhteys omaan Account Manageriin, joka auttaa juuri kyseisen sivuston asioissa.